Abonnementsartikel

Vejdirektoratet har nu valgt entreprenør til den omfattende opgave til 200 millioner kroner med at anlægge 2. etape af Kalundborgmotorvejen syd om Regstrup.

Valget er M.J. Eriksson skete blandt en gruppe på fem entreprenører og konsortier, som bød på opgaven.

I Vejdirektoratet ser projektleder Christian Tolderlund frem til at komme i gang med anlægsarbejdet, der går i gang i det tidlige efterår.

Artiklen fortsætter efter annoncen

- Vi har været igennem en grundig udvælgelsesproces med fem prækvalificerede entreprenører og konsortier. Alle fem bud var højt kvalificerede og levede op til vores krav til opgaven. Men M.J. Eriksson var alligevel bedre på de afgørende parametre, herunder prisen, så valget faldt på dem. Henover sommeren får vi sammen lagt den endelige tidsplan, så vi er klar til at gå i gang med byggeriet til september, siger Christian Tolderlund.

Henover sommeren får vi sammen lagt den endelige tidsplan, så vi er klar til at gå i gang med byggeriet til september.

Projektleder Christian Tolderlund

Vejdirektoratet

2. etape af Kalundborgmotorvejen er en cirka seks kilometer lang strækning, fra hvor Kalundborgmotorvej slutter i dag ved Kvanløse frem til Dramstrup. Projektet, der samlet set er budgetteret til at koste cirka 426 millioner kroner, omfatter en udbygning af den eksisterende motortrafikvej Skovvejen til motorvej og en ny motorvej syd om Regstrup.

Den nye etape ventes at åbne for trafik i slutningen af 2019.

Færre risici

Den store anlægsopgave er blevet udbudt med forhandling. Under dennne særlige udbudsform afgav entreprenørerne det første indledende tilbud tilbage i marts måned. Derefter har Vejdirektoratet drøftet tilbudet med den enkelte entreprenør, og efterfølgende er udbudsmaterialet blevet tilrettet, før det endelige bud blev afgivet.

Artiklen fortsætter efter annoncen

Udbudsformen skal give de bedste vilkår for samarbejdet, så både tilbudsgiveren og Vejdirektoratet er helt skarpe på, hvad man betaler for og betingelserne for opgaven. Det skal i sidste ende sikre det bedst mulige tilbud og færre risici for begge parter ved udførslen af anlægsbyggeriet.

Udover M.J. Eriksson, der vandt anlægsopgaven, var også Arkil, Barslund, Per Aarsleff og konsortiet Mobilis Danmark-Van Gelder med i konkurrencen.