Abonnementsartikel

17. september åbner Vejdirektoratet den ombyggede til- og frakørsel 52 syd for Odense som Danmarks første dynamiske ruderanlæg.

Der er lagt op til en Danmarkspremiere syd for Odense på søndag.

Her kan trafikanter til og fra den Fynske Motorvej og på Assensvej, som de første på dansk grund, køre gennem et dynamisk ruderanlæg.

Artiklen fortsætter efter annoncen

Det er til- og frakørsel 52, som siden foråret har været under ombygning til det nye anlæg, som især anvendes med succes i USA.

I et dynamisk ruderanlæg bytter trafikken bane henover motorvejen for derved at sikre konfliktfri venstresving ned mod motorvejen og samtidig skabe bedre plads til bilisterne i alle retninger.

Højere kapacitet

Trængsel og kø gjorde det besværligt at komme til og fra Fynske Motorvej via rampekrydset i det gamle tilslutningsanlæg 52 i Odense SV, som var et sædvanligt ruderanlæg med to signalregulerede kryds - ét på hver side af motorvejsbroen.

Det fik Vejdirektoratet til at tænke nyt og hente inspiration fra udlandet.

Projektleder Annette Jørgensen er tilfreds med, at projektet nu er gennemført, og regner med, at trafikanterne får stor gavn af den nye trafikløsning.

Artiklen fortsætter efter annoncen

- Kapaciteten i et dynamisk ruderanlæg er væsentligt højere end i et traditionelt ruderanlæg. I forhold til et traditionelt udformet anlæg vil denne løsning give kortere samlet rejsetid og lavere forsinkelser for alle retninger. Det nye rampekrydsanlæg vil ligeledes kunne håndtere en eventuel fremtidig udvidelse af motorvejen syd om Odense, siger Annette Jørgensen.