Abonnementsartikel

Kaare Dybvad (S) ser ikke umiddelbar at grus, asfalt og stål bliver afløst af grønnere løsninger med regeringens infrastrukturplan 2035.

I den danske bygge- og anlægssektor tænkes der grønt og innovativt, men man skal ikke forvente at regeringens udkast til en ny infrastrukturplan for Danmark frem til 2035 umiddelbart vil bero på nye og mere grønne løsninger, end dem, vi allerede benytter i dag. Det fortalte bolig og indenrigsminister Kaare Dybvad Bek (S) i forbindelse med præsentationen af regeringens infrastrukturplan "Danmark fremad" hos Novo Nordisk den 8. april.

- I sagens natur er det jo svært at lægge fundamenter på jernbaner og motorveje i træ, idet man skal under jorden, men det er klart, at det arbejde som vi laver, og som foregår i bygningsstyrelsen i øjeblikket med hele tiden at sørge for, at de statslige projekter, som vi står for - både på byggeri og anlæg - de er forrest i forhold til at sikre standarder på bæredygtigt byggeri, som er en afgørende del af at nå 70-procents målsætningen, fortalte Kaare Dybvad Bek til Maskinteknik under pressemødet i Kalundborg.

Artiklen fortsætter efter annoncen

Biodiversitet langs banen

Men selvom ministeren altså ikke umiddelbart forventer at grus, asfalt og stål bliver afløst af grønnere løsninger, så er der nye tiltag på vej, som skal sikre at en forbedring af infrastrukturen ikke sker på bekostning af naturen.

- Det vil selvfølgelig også løbende blive en del af dispositionen på de enkelte projekter. Og jeg synes vi er langt fremme, og jeg synes vi tager nogle ekstra skridt også ved at sikre at der er en større biodiversitet langs vores jernbanestrækninger, som er ret store naturområde, når man lægger dem sammen.

Infrastruktur skal grønnes

I regeringens udspil er der fokus på, at den trafik, der kører på skinner og veje skal blive meget grønnere, end i dag, og planen er at hele den statslige togtrafik skal blive CO2-neutral. Samtidig med skal en grønnere bilpark få osen til at forsvinde fra vejene.

Alt-i-alt mener Kaare Dybvad Bek, at den danske anlægs og byggesektor allerede rider godt med på den grønne bølge, og den tendens ser han gerne fortsætter.

- Man kan ikke sige, at man i forvejen er bagud - man er langt fremme på nogle af de statslige anlægs- og byggeprojekter, og det kommer selvfølgelig til at fortsætte.