Lyt til artiklen:

Ny ringvejsbro over Gudenåen skal give bedre plads til dyre- og planteliv

00:00
Hastighed: ???x
02:53

Abonnementsartikel

MT Højgaard skal opføre en ny ringvejsbro, der giver plads til naturen langs Gudenåen.

Den nuværende ringvejsbro over Gudenåen ved Silkeborg skal skiftes ud med en helt ny bro for at give bedre plads til naturen langs Gudenåens bredder. Den nye bro bliver hævet op i niveau med den eksisterende motorvejsbro og bliver med sine 420 meter cirka 360 meter længere end den gamle ringvejsbro.

- Ringvejsbroen er næsten en tro kopi af de to motorvejsbroer, som MT Højgaard har bygget i 2011-2014 lige ved siden af. Så vi kender området, og vi ved, hvad der skal laves. Vi er glade og stolte over at få mulighed for at lave sådan et smukt "hattrick", siger afdelingsdirektør Henrik Olesen fra MT Højgaard Danmark.

Artiklen fortsætter efter annoncen

Den nye ringvejsbro er finansieret af en statslig bevilling fra Vejdirektoratet. Silkeborg Kommune har fået bevilget penge til at bygge den nye ringvejsbro, fordi den nuværende bro udgør en barriere for planter og dyr, som lever i området. Den væsentligt længere, nye bro giver plads til et nyt bredområde under broen, hvor plante- og dyreliv kan trives.

- Det har været vigtigt for Silkeborg Kommune at understøtte og forbedre den natur, der er i området i forvejen, samtidig med at vi løser udfordringen med dyrenes passage under ringvejsbroen. Natur og miljø er højt prioriteret i kommunen, hvilket også skal afspejle sig i vores projekter, siger projektleder Bente Rands Mortensen fra Vej og Trafik, Silkeborg Kommune.

Bæredygtighed hele vejen igennem

Selve projektet er også udformet med højt fokus på bæredygtighed - både i designet og i byggeprocessen. Bæredygtighed var et vigtigt kriterie i tildelingen af projektet, og MT Højgaard har tænkt miljøet ind i alle aspekter af projektet.

Al elektricitet brugt på projektet bliver blandt andet indkøbt som grøn strøm. Materialer, der bruges på byggeriet, skal så vidt muligt også fremstilles ved hjælp af grøn energi.

rich-media-2
Omlægning af stiforbindelser ved den nye ringvejsbro bliver også en del af arbejdet. Illustration: Rambøll.

- Vi går langt for at beskytte og tage hensyn til det omgivende miljø i byggeprocessen, blandt andet arbejder vi med at bevare træer i området. Broen er også designet, så vi ikke bruger flere ressourcer end nødvendigt. For eksempel har vi optimeret mængden af stål, som skal bruges i konstruktionen for at mindske projektets miljømæssige aftryk, fortæller Henrik Olesen.

Artiklen fortsætter efter annoncen

Udover selve broen omfatter projektet også omlægning af cirka 260 meter af Østre Ringvej på den sydlige side af broen og cirka 100 meter på den nordlige side af broen. Desuden skal MT Højgaard Danmark stå for nedrivning af den gamle bro og omlægning af stiforbindelser til de bløde trafikanter - både midlertidig under projektarbejdet og de permanente løsninger, når den nye ringvejsbro tages i brug.

Selve anlægsarbejdet går i gang i starten af august i år, og efter planen står den nye ringvejsbro færdig i efteråret 2023.