Tilføj til lytteliste
Tilføj til lytteliste
Tilføj til lytteliste
På lytteliste
Tilføj til lytteliste
Lyt til artiklen:
Maskinfører på Danmarks største byggeplads: - Det er helt vildt stort
Abonnementsartikel
VIDEO: Det er noget særligt at være maskinfører på den store byggeplads ved Rødbyhavn. I hvert fald hvis man spørger Henrik Johansen, der er med til realisere danmarkshistoriens største anlægsprojekt.
Henrik Johansen har kørt gravemaskine længe. Ligeså længe han kan huske. Han var med, både da man anlagde forbindelsen over Storebælt og Øresund. Nu arbejder han på Femern Bælt-tunnelprojektet, og selvom han har oplevet lidt af hvert i sin tid som maskinfører, så er byggepladsen ved Rødbyhavn alligevel noget for sig.
- Jeg kom herned i foråret 2021. Dengang var det hele én stor mark med græs på. I dag er det en byggeplads, og det er en fed, fed byggeplads. Der sker noget nyt hele tiden, og så er det stort. Helt vildt stort - og meget spændende, fortæller Henrik Johansen.
Vi skal omkring 10 meter ned, indtil vi når den faste lerbund, så det drejer sig om cirka 40.000 kubikmeter, der skal graves op og køres væk.
Produktionschef Leif Kristensen, NCC
Han arbejder hos Per Aarsleff, der indgår i konsortiet Femern Link Contractors, som vandt tre af de fire store tunnelkontrakter på Femern-forbindelsen tilbage i 2016.
Da Maskintekniks udsendte møder ham, arbejder han på et hul tæt på de produktionshaller, hvor tunnelelementerne skal fabrikeres. Jorden er mange steder for ustabil til at bygge på, og derfor udskifter man jorden - det vil sige, at man graver blødbunden op, kører det væk og erstatter det med nyt jord, som man har stabiliseret ved at fræse kalk ned i. Til at transportere jorden har man en solid flåde på omkring 50 dumpere, der kører i pendulfart frem og tilbage på pladsen. Det store arbejde kræver i det hele taget meget mand- og maskinkraft, og det er fedt, synes Henrik Johansen.
- Der er mange aktiviteter i gang - mange maskiner, som jo er noget af det man går lidt op i, og mange kollegaer. Både nogen man ikke har set i lang tid og nye kollegaer, fortæller han.
En fin maskine
Hans nærmeste kollega er den Cat 352F gravemaskine på cirka 52 tons, som han kører til daglig. Et godt arbejdsredskab, der virkelig kommer til sin ret på den store byggeplads på Lolland.
- Jeg har kørt sådan en størrelse i mange år, og det er en fin maskine, der passer godt til mig. Den kan både stort og småt, og så er det fedt hernede, at der er plads til, at den rigtig kan få lov til at arbejde, siger han.
Henrik Johansen regner med, at han skal arbejde med at opgrave blødbundsjord og udskifte det med kalkstabiliseret jord i et par år endnu.
- Så må vi se, hvad der skal ske derefter, slutter han.