Lyt til artiklen:

En midlertidig by rejser sig ved Rødbyhavn

00:00
Hastighed: ???x
03:26

Abonnementsartikel

Et hastigt stigende antal arbejdere ved Rødbyhavn har brug for midlertidig indkvartering, mens de arbejder på Femern Bælt-forbindelsen, og deraf er "Village" opstået.

Når indbyggertallet i Rødbyhavn næsten fordobles i løbet af de kommende år i forbindelse med anlæggelsen af Femern Bælt-tunnelen, er der akut brug for et sted, de mange arbejdere kan bo.

Derfor arbejder man for fulde gardiner med at bygge det, man kalder "Village", der er en midlertidig by bestående af containerløsninger. Her bor der i skrivende stund 374 indbyggere, og tallet stiger gradvist mod de 1344, der bliver den maksimale kapacitet, når Village står færdig.

Artiklen fortsætter efter annoncen

rich-media-2
Fitnessrummet benyttes af omtrent 25 personer hver dag. Foto: Tim Søgaard.

Containerne, som arbejderne bor i, rummer hver 16 fine værelser på lige knap ni kvadratmeter og en fællesstue. På værelserne er der alt, som beboerne behøver i form af seng, bad/toilet, et lille køleskab, et skab og et skrivebord. I fællesstuen er der et stort TV, en vaskemaskine og en tørretumbler til beboernes private tøj.

De skal være glade

Udover beboelsesfaciliteterne er der indrettet en række fællesrum. Blandt andet er der et fitnessrum, et "gameroom" med pool, bordtennis og computere, og så er der en lille biograf med plads til omkring 50-60 mennesker.

rich-media-3
I Village finder man blandt andet et "Gameroom" med pool, bordtennis og computere, som beboerne kan benytte. Foto: Tim Søgaard.
rich-media-4
I den lille biograf kan beboerne selv styre sendefladen på det store TV. Foto: Tim Søgaard.

- Det er vigtigt for os, at beboerne i Village har gode omgivelser og faciliteter. Det sikrer en sund balance mellem fritid og arbejdstid, og det er meget vigtigt, at vores arbejdere er glade og afslappede, når de har fri, siger Jens Villemoes, pressechef i Femern A/S.

Fællesrummene bliver alle sammen brugt og hovedentreprenøren FLC vurderer, at et sted mellem 20-25 mennesker benytter fitnessrummet hver dag.

4500 måltider

En anden ting, der er vigtig for beboernes tilfredshed, er maden. Den indtages i de indtil nu to opstillede kantinebygninger, som beboerne besøger på skiftehold, da de ikke kan være der alle sammen på en gang.

Artiklen fortsætter efter annoncen

Køkkenet er endnu ikke færdigbygget, og den endelige leverandør er heller ikke fundet. Derfor er der fundet en midlertidig løsning, som imidlertid fungerer rigtig fint, lyder det fra FLC.

rich-media-6
Den ene af de indtil nu to opstillede kantiner. Foto: Tim Søgaard.

Hver morgen kommer beboerne efter morgenmad og i den forbindelse har de også mulighed for at smøre deres madpakke til frokost, som de tager med ud på pladsen, hvor den opbevares i såkaldte velfærdsstationer. Når beboerne kommer tilbage om aftenen, serveres der aftensmad.

Mange af indbyggerne i Village er udlændinge fra blandt andet Polen, Rumænien, Holland og Tyskland, og derfor skal FLC kunne tilbyde måltider til mange forskellige kulturer. Det gav lidt opstartsvanskeligheder, men nu skulle der være udbredt tilfredshed med maden, siger Jens Villemoes.

Det er vigtigt for os, at beboerne i Village har gode omgivelser og faciliteter

- Jens Villemoes, pressechef i FLC.

- FLC opdagede ret hurtigt, at det faktisk kun er danskerne, der spiser rugbrød, og det går altså ikke med så mange nationaliteter på byggepladsen. Vi ved, at maden betyder utroligt meget for tilfredsheden på en byggeplads, og for mange arbejdere er det dagens højdepunkt. Derfor er det utroligt vigtigt, at der står varm, lækker og sund mad klar, når det er fyraften, siger Jens Villemoes.

Når alt er oppe at køre, og kapaciteten i Village er udfyldt, forventer man at skulle levere godt 4500 måltider om dagen.

Artiklen fortsætter efter annoncen

- Byen er som et stort og konstant voksende hotel. Det er en stor udfordring konstant at skalere op. Inden for kort tid vil FLC skulle administrere 512 værelser, og så er man endda under halvvejs. Også på boligområdet er Femern-projektet en kæmpe logistisk udfordring, siger Jens Villemoes.