Lyt til artiklen:

En fin bue tegner sig over Storstrømmen

00:00
Hastighed: ???x
03:46

Abonnementsartikel

Arbejdet med at få enderne til at nå sammen henover Storstrømmen er godt undervejs. Bropillerne skyder op fra havet, og den første store brodrager er snart klar til montering.

Med de første ni bropillefundamenter og det store pylonfundament placeret på havbunden tegner der sig efterhånden en fin bue henover Storstrømmen, og man kan fornemme, at en ny bro er på vej.

Det kommer også til udtryk ved det høje aktivitetsniveau i produktionshallerne på Masnedø. Det er ikke ret længe siden, at et stort gartneri prægede den sydlige del af øen.

Artiklen fortsætter efter annoncen

- Det blev fjernet, og derefter er hele pladsen blevet bygget op med de belægninger, der skal kunne bære de flere tusind tons tunge betonelementer, vi producerer her. Dertil har man bygget fire kæmpestore haller og et betonværk, fortæller Niels Gottlieb, der er projektchef hos Vejdirektoratet.

rich-media-2
Niels Gottlieb, projektchef ved Vejdirektoratet. Foto: Tim Søgaard.

Med fabrikken på plads, er man gået i gang med at producere elementerne til broen, og de første elementer er som nævnt allerede blevet sat til havs.

- I øjeblikket har vi sat ni bropillefundamenter ud på havbunden. Der er langt flere stenlag til fundamenter ude på havbunden, der er klargjort til at elementerne kan blive sat ud. Dertil foregår der en produktion af fundamenterne, som skal sejles ud og placeres med en stor, rød kran, som holder for enden af produktionslinjen. Derudover er man også i gang med at producere både pilleskafterne og brodragerne, som er de to andre hovedtyper af elementer.

Enorme brodragere på vej

Det første 73 meter lange og 25 meter brede brodragerelement står færdigt udenfor Hal 2 på Masnedø. De sidste finisharbejder skal lige laves, og så varer det ellers ikke længe, før det 4000 tons tunge element skal sejles ud på Storstrømmen og løftes op på de første bropiller, fortæller Niels Gottlieb. Inden da skal bropillerne bygges op. Det vil pågå henover sommeren, fortæller Niels Gottlieb.

rich-media-3
Ude på vandet i Storstrømmen er man i færd med at bygge pylonen op. Foto: Tim Søgaard.

Med hensyn til produktionen af brodragerelementerne befinder man sig lige nu i en læringsfase. Når produktionslinjen er oppe i fuld kadence, forventer man, at Hal 2 spytter en brodrager ud hver 2. - 3. uge. Lige nu tager det længere tid, da man er i gang med at lære, hvordan man kan optimere de forskellige processer, forklarer Niels Gottlieb.

Artiklen fortsætter efter annoncen

Selve processen kan beskrives som et stort samlebånd, hvor man starter i den ene ende med at lægge armeringsjern til bund og sider af brokassen. Derefter flytter man hele elementet frem til næste fase, hvor man støber bund og sider. Når det er gjort, flytter man den yderligere et trin i hallen. Her bliver selve dækket - altså der hvor tog og biler skal køre - støbt. Til slut bliver elementet kørt ud af hallen, hvor de sidste finpudsninger bliver lavet.

Kæmpe "byggeplads"

Lige nu arbejder omtrent 600 mand på byggepladsen, hvoraf 100 er funktionærer. De 500 arbejdere er fordelt over flere lokationer. En stor del arbejder med produktion af byggeelementer i hallerne. Her arbejder de i flerholdsskift fra klokken 7.00 om morgenen til klokken 23.00 om aftenen.

rich-media-5
Storstrømsbroens begyndelse fra nordsiden. Ni bropillefundamenter er placeret ude i vandet. Foto: Tim Søgaard.

Derudover bliver der bygget på begge sider af Storstrømmen. Fire af de i alt 48 brodragere, der skal laves, bygges på stedet sammen med de dertilhørende bropiller. Ydermere har man en flok, der arbejder ude på vandet med at bygge pylonen og bropillerne op, og dertil er et skib udstyret med en materialehåndteringsmaskine i gang med at lægge stenlag ude på vandet, hvor bropillefundamenterne skal stå. I alt skal der placeres 45 bropiller i Storstrømmen.

- Vi regner med, at projektet er færdigt i løbet af 2025. Der står broen, så der kan man begynde at køre over med biler. Togene kommer lidt senere, når der er lavet kørestrømsanlæg, og banen er blevet testet.

Strækningen bliver omtrent fire kilometer, og pylonen kommer til at rage 100 meter op over overfladen. Storstrømsbroen bliver Danmarks tredjestørste bro.

rich-media-7
Den store elementfabrik på Masnedø. I Hal 2 produceres de 73 meter lange og 25 meter brede brodragere. Foto: Tim Søgaard.