Lyt til artiklen:

Nyopført tunnelfabrik står til at lukke ved åbning af Femern-forbindelsen

00:00
Hastighed: ???x
02:42

Abonnementsartikel

Tunnelfabrikken på Lolland er verdens største og den mest moderne af sin slags.

Tre produktionshaller til fem milliarder kroner skal over de næste år producere en 18 kilometer lang sænketunnel ud i bæltet mellem Rødbyhavn og den tyske ø Femern.

Men ifølge Femern-forbindelsens anlægslov fra 2015, skal den halvanden kvadratmeter store tunnelfabrik i Rødbyhavn på Lolland pilles ned, når Femern-tunnelen efter planen åbner i 2029.

Artiklen fortsætter efter annoncen

Det skriver Børsen

- Som anlægsloven er nu, følger vi den, indtil noget andet besluttes. Det vil sige, at vi pakker fabrikken ned og rydder op efter os, når vi er færdige, siger teknisk direktør i Femern A/S, Jens Ole Kaslund, til mediet.

Brugbar i ind- og udland

Men røster i Folketinget og i regeringen mener, at der kan være en fremtid for den nyopførte tunnelfabrik på Lolland.

Dog kræver det nye forundersøgelser, forhandlinger og ikke mindst en model for fremtidens drift.

- Det står efterhånden klart for alle, at den her tunnelfabrik indeholder en lang række muligheder, som langt trumfer en nedrivning, siger transportminister Trine Bramsen (S).

Artiklen fortsætter efter annoncen

Blandt andet nævner ministeren, at tunnelfabrikken kunne støbe tunnelelementerne til en ny havnetunnel i København og elementer til en tredje Limfjordsforbindelse. Ligeledes er der også muligheder uden for Danmark, lyder det fra transportministeren.

I den forbindelse er det ifølge den tekniske direktør for Femern A/S kun de fysiske begrænsninger på fabrikken, som sætter grænserne for, hvad de enorme fabrikshaller kan støbe.

Stat eller privat?

Såfremt tunnelfabrikken skal fortsætte efter åbningen af Femern-forbindelsen, er det næste spørgsmål, om det skal ske på statslige eller private hænder eller en blanding af begge.

- Der er mange gode forslag, men inden klar model - og det arbejder vi videre med, siger Trine Bramsen (S), som senest før sommerferien drøftede sagen med forligskredsen bag Infrastrukturplan 2035.

Venstres transportordfører, Kristian Pihl Lorentzen, bakker op om at gøre tunnelfabrikken permanent, men han fastslår samtidig, at der skal analyser på bordet, før han han blive helt klar i mælet.

Artiklen fortsætter efter annoncen

- Mit liberale hjerte tilsiger, at vi skal få private aktører ind på den fabrik, måske i kombination med staten. Men vi skal handle i skatteborgernes interesser, og vi har brug at se nogle analyser før vi lægger os fast på noget, siger Kristian Pihl Lorentzen (V).

Placeringen af fabrikken er ifølge transportministeren heller ikke uden betydning.

- Mange af arbejderne på Femern-byggeriet har valgt at bosætte sig på Lolland. Gør vi tunnelfabrikken permanent, gør vi måske også de arbejdspladser permanente, siger Trine Bramsen (S).