Lyt til artiklen:

Volvo CE: Derfor skal vi bruge elektrisk til at bygge elektrisk

00:00
Hastighed: ???x
03:53

Abonnementsartikel

Afdelingsleder Gustav Boberg hos Volvo Construction Equipment i Sverige forklarer, hvorfor det er vigtigt at bruge elektrisk entreprenørudstyr til at bygge en opladningsinfrastruktur.

Salget af elbiler skyder i vejret, og ladestandere dukker op som svampe for at rumme dem. Selvom dette er fantastisk, er der mange uudnyttede CO2-fordele at hente, før de overhovedet tændes - ved at bygge disse ladepunkter ved hjælp af nul-emissionsmaskiner. Det er faktisk vanvittigt at lade være.

Som et eksempel har vi for nylig bygget 64 ladestandere - tilstrækkeligt til at drive op til 138 biler - på et af vores store produktionsanlæg i Sverige, og vi bruger kun nul-emission kompakte elektriske gravemaskiner og hjullæssere.

Artiklen fortsætter efter annoncen

Volvo ECR25 elektriske gravemaskine og L25 elektriske hjullæsser mere end beviste, at de var klar til opgaven med at grave de smalle, lavvandede render, der kræves til elektrisk kabling. Deres kompakte dimensioner og mangel på støj betyder også, at de er perfekte til byggeprojekter i indre by og byer - hvor der netop er mest brug for ladefaciliteter.

rich-media-2
Volvo ECR25 elektriske gravemaskine og L25 elektriske hjullæsser. Pressefoto.

Brugen af elektriske maskiner i stedet for sammenlignelige dieseldrevne enheder på dette projekt anslåes at have sparet 3.034 kg CO2. Det er ikke den eneste besparelse. Med dieselpriser på et rekordhøjt niveau, reducerede brugen af elektrisk udstyr entreprenørens brændstofregning til 1.158 liter.

Disse maskiner er helt klart et vigtigt værktøj til at bygge mere bæredygtige strømløsninger, og vi er nødt til at arbejde i tæt samarbejde med alle eksperter på tværs af værdikæden - med energiudbydere, virksomheder, forsyningsselskaber og selvfølgelig lokale myndigheder - hvis vi skal gøre vores elektriske transformation til en succes over hele linjen.

Vi nød et stærkt samarbejde med vores partnere i dette projekt om at bygge ladestandere på vores anlæg i Eskilstuna, Sverige. De omfattede den lokale entreprenør Tuna Förvaltning & Entreprenad, som stillede de eksperter til rådighed, og det førende energiselskab Vattenfall. Ladestationerne er tilsluttet Vattenfall InCharge, som muliggør overvågning af forbrug, kontrol og fakturering.

Elektriciteten, der driver bilerne, er certificeret grøn vandkraft fra Vattenfall.

Artiklen fortsætter efter annoncen

Efter en kort introduktion om, hvordan man oplader maskinerne, var operatørerne hurtigt klar til at benytte det elektriske udstyr. Ved at installere de 64 EV-opladere drev de maskinerne nøjagtigt, som om de var dieseldrevne - uden reduktion i ydeevnen. Ikke nok med det, de elektriske maskiner er meget mere støjsvage i brug, har lave vibrationsniveauer og eliminerer fuldstændig tomgang - hvilket sparer betydeligt CO2 i forhold til sammenlignelige dieselmaskiner.

rich-media-4
Pressefoto.

Selvom disse statistikker står for sig selv, ved vi, at ændringer kan være skræmmende. I nogle hjørner kan operatører være tøvende med at skifte fra diesel til elektrisk uden sikkerhed for, om det kan understøtte kravene i deres job. Men hver eneste erfaring viser, at ændringen har været positiv.

I dette projekt fortalte Stefan Larsson, byggeleder hos Tuna Förvaltning & Entreprenad:

- Dette er vores første erfaring med at bruge elektriske maskiner - og det har været overraskende positivt. Der er ikke gået på kompromis med, hvordan vi udførte vores arbejde, og brændstofbesparelserne og den lave støj var værdifulde ekstra fordele.

Dette viser, at det at være mere bæredygtig ikke behøver at betyde, at man ofrer ydeevne eller rentabilitet.

Artiklen fortsætter efter annoncen

Vi opfordrer aktører på tværs af værdikæden, især lokale myndigheder og infrastrukturvirksomheder, til at vælge elektrisk, når de udvikler det lade-økosystem, vores samfund har brug for. Med vores elektriske maskiner tilgængelige på flere markeder i verden, er der ingen undskyldning for at lade være. Lad os sikre, at en mere bæredygtig måde at arbejde på bliver indpodet fra begyndelsen af vores kollektive elektriske transformation. Ændring starter her. Lad os ikke være bange for at få mest muligt ud af det.