Lyt til artiklen:

Digital ordreløsning sikrer leveringen af 5300 tons armering til lufthavnsprojekt

00:00
Hastighed: ???x
02:49

Abonnementsartikel

Digitalt ordresystem og BIM Integration spiller en stor rolle i Aarsleffs arbejde på lufthavnsprojektet T3AE.

Når der skal leveres armering til det store lufthavnsprojekt T3AE i Københavns Lufthavn, som Aarsleff er entreprenør på, sikres det ved hjælp af en digital ordreløsning og BIM-integration.

Til projektet bruger Aarsleff QR, som er Celsa Steel Services intelligente ordresystem til at sikre de enorme leverancer af armering til den nye udvidelse af Københavns Lufthavn.

Artiklen fortsætter efter annoncen

- CPH lufthavn får et enormt armeringsprojekt med i alt 5300 tons armering - primært armeringsstænger, armeringsnet, klip&buk samt koblinger. Brugen af QR i armeringsprojektet minimerer risikoen for ordrefejl og letter håndteringen på byggepladsen. Eksempelvis opdaterer QR systemet, hvis man ved en fejl vil bestille samme armering to gange. BIM-integrationen med TEKLA gør hele kommunikationen nemmere på tværs af interessenter og optimerer projekteringsfasen betragteligt. Det er altafgørende i et stort projekt som dette, der er delt op i store sektioner og flere faser, siger Carsten Røjgaard, Salgs- og marketingchef i Celsa Steel Service.

Det er man enig i hos Aarsleff, hvor man er overordnet ansvarlig for bestillingen af den enorme mængde armering. Her er man vant til at bruge QR til projekter af alle størrelser, men finder digital ordring helt nødvendig til et projekt i denne størrelse.

- QR-systemet er blevet en naturlig del af vores hverdag, hvor det sparer os for mange timers arbejde ved automatisk at hente alt information til bestilling af klip&buk direkte fra vores armeringsmodeller. Det fjerner en masse dobbelthåndtering og fejlkilder og gør, at vi meget hurtigere kan tilpasse os eventuelle ændringer. Brugerfladen gør det nemt at holde overblik over diverse ordrer i forhold til bestilling og afkald og skaber en rød tråd fra vores armeringsdesign, igennem produktionen hos Celsa og ud til håndværkerne på pladsen, forklarer VDC-koordinator Erik Stender Hornstrup.

Mindre CO2 udledning

Bygherre på projektet T3AE Lufthavnen, Københavns Lufthavne A/S, vil bruge bæredygtige materialer til projektet, hvor det giver mening. Og det gør det i forhold til armeringen.

Armeringen, der er bestilt hos Celsa Steel Service, har et lavt CO2 tal og er produceret med energi fra vandkraft. Armeringen, der er af 100 procent genbrugsstål, har en CO2 belastning på 425 kilo CO2 per ton og ligger dermed under LCA Bygs branchestandard for armering på 683 kilo CO2 per ton. Dermed spares 37 procent CO2 i forhold til standardværdierne i LCA Byg.

Artiklen fortsætter efter annoncen

Celsa Steel Service har leveret armering til CPH-projektet siden marts 2022 og leverancerne vil fortsætte frem til november 2023.