Lyt til artiklen:

Fremtiden ser autonom ud - også for læssemaskiner

00:00
Hastighed: ???x
02:20

Abonnementsartikel

På Sima-messen præsenterede Manurob prototypen Loadix, der er en elektrisk og autonom læssemaskine.

Hvordan ser fremtiden ud for læssemaskiner? Den ser måske autonom ud, og der er allerede godt gang i udviklingen på dette felt. Manurob kunne på Sima-messen i Paris vise publikum prototypen Loadix, der er autonom og elektrisk.

Manurob er for mange et ukendt mærke, men det er tæt knyttet til en af de største virksomheder inden for frontlæssere, nemlig MX-loader, som er velkendt herhjemme.

Artiklen fortsætter efter annoncen

Skal udføre de typiske opgaver

Først og fremmest er meningen med Loadix, at den skal kunne udføre typiske opgaver autonomt. Det vil sige førerløst, men overvåget via mobil eller computer. Den styres af forud-programmerede opgaver eller opgaver man sætter den til, hvor den bruger sine kameraer og sensorer til at udføre opgaverne.

- Vi vil gerne tænke fremad i en tid med mangel på arbejdskraft. Desuden kan den udføre mange af hverdagenes trælse og tidkrævende opgaver, siger Pierre Germanaud.

Bruger LiDAR til forhindringsdetektion

Loadix er i vægtklassen to tons. Løftehøjden er op til fire meter, og den bruger LiDAR til forhindringsdetektion, GPS til navigation og et smart kamerasystem til at genkende det materiale, den har fået til opgave at flytte.

Kameravinklen er 360 grader, og gennem kameraet kan man på mobilen hele tiden følge læsserens arbejde. Ved hjælp af mobilen kan man også flytte læssemaskinen, hvis den skal udføre nye opgaver et andet sted.

Maskinen har to motorer, der drives af et 60 kW lithiumbatteri, som er udviklet uden brug af kobolt. Uden kobolt mindskes det miljømæssige fodaftryk betydeligt, og fordi de er tungere end traditionelle koboltbatterier, fungerer det også som en modvægt bag på maskinen for at afbalancere frontbelastningen.

Artiklen fortsætter efter annoncen

Loadix har en tophastighed på 7,2 kilometer i timen og kan vende tilbage til en dockingladestation efter to til fire timers arbejde. Den kan selv skifte mellem tilbehør med en chip, der bruges til at genkende redskabet, og den er monteret med eurobeslag, som passer til alle normale påslag.

Dækkene er punkterfri, og der er styring og træk på begge aksler.

Hvornår prototypen bliver til en produktionsmodel, der kan lanceres på markedet, er endnu uvist.