Tilføj til lytteliste
Tilføj til lytteliste
Tilføj til lytteliste
På lytteliste
Tilføj til lytteliste
Lyt til artiklen:
Ny rambuk har travlt ved Langelinie
Da krydstogtsæsonen sluttede, rykkede Hercules Fundering - en afdeling under NCC - ind på Langeliniekaj i København, hvor entreprenøren frem til 2024 skal give den 87 år gamle og 950 meter lange kaj en gennemgribende renovering.
Den første af to etaper har været godt i gang siden starten af oktober, hvor de store maskiner rykkede ind på den gamle kaj efter sæsonens sidste krydstogtskibe afsejlede fra København. Lige nu arbejder omkring 30 personer fra Hercules med spunsen.
Vi fylder op med cirka 10.000 tons sand, som kommer fra opgravningen omkring den nærliggende Kronløbsøen
Thomas Mathiasson, Hercules Fundering
- Vi skal slå 790 spuns på i alt 2.300 tons spunsjern, og spunsvæggen skal så fastgøres med 400 jordankre, fortæller projektchef Thomas Mathiasson fra Hercules Fundering til Maskinteknik.
90 tons Liebherr rambuk
Spunsen slås med en 90 tons Liebherr LRH200 rambuk med en 7 tons hammer, som i fuld højde måler næsten 30 meter. Når spunsen er sat, bores der ankre igennem væggen og ned i den hårde københavnerkalk, så kajen kan stå de næste 100 år - mindst.
- Vi fylder op med cirka 10.000 tons sand, som kommer fra opgravningen omkring den nærliggende Kronløbsøen, siger han.
Gammel granit renses
Når spunsvæggen er på plads, følger det møjsommelige arbejde at pille den eksisterende 2.000 kvadratmeter store granit kajkant af.
- Den skal skilles ad sten for sten, nummereres og afrenses for blandt andet graffiti og gammel mørtel, inden den sættes igen uden på den ny væg, siger projektchefen, som tilføjer, at stenene er af bornholmergranit, som man skal værne om, da de ikke sådan uden videre kan erstattes i samme kvalitet.
- Dermed kommer den ny kajkant til at få fuldstændig samme udtryk som den gamle, fastslår Thomas Mathiasson.
Nye stærke pullerter
Renoveringsprojektet indeholder også en opgradering med 64 nye pullerter, som hver kan tage et træk på 125 tons fra de store krydstogtskibe.
- Hvert pullertfundament fastgøres med to jordankre, der bores 40-43 meter ned i undergrunden i en 45 graders vinkel, fortæller han til Maskinteknik.
Til slut monteres fendere og redningsstiger.
Afsluttes i 2024
Arbejdet med den nordlige del, etape 1, løber frem til februar 2024, så krydstogtskibene i sæsonen 2023 kan benytte den sydlige del, etape 2.
- Arbejdet med etape 2 begynder når krydstogtsæsonen slutter til oktober 2023 og projektet forventes endelig afsluttet i november 2024, fortæller Thomas Mathiasson.
Opgaven har en værdi af 157 millioner kroner og udføres for By & Havn.