Tilføj til lytteliste
Tilføj til lytteliste
Tilføj til lytteliste
På lytteliste
Tilføj til lytteliste
Lyt til artiklen:
NCC giver Storebæltsbroen en overhaling
Abonnementsartikel
NCC er disse dage i færd med at rulle ny asfalt ud på lavbroen på Storebæltsbroen.
Der er ingen tid at spilde, når NCC hen på aftenen ruller sine asfaltmaskiner ud på lavbroen af Storebæltsforbindelsen for at udskifte belægningerne. De skal nemlig være væk igen klokken 5.00, så de omtrent 36.000 køretøjer, der dagligt kører over broen, kan få vejen for sig selv.
Entreprenøren har vundet entreprisen, der indebærer udskiftning af slidlag på en omtrent otte kilometer lang strækning. Derudover skal der fræses fire centimeter længere ned i det tunge spor, hvor lastbilerne typisk kører. Her skal der nemlig lægges et ekstra lag nyt asfalt. Arbejdet foregår i begge retninger, men først efter sommer går NCC i gang med vejen i østgående retning.
- Det, der er lidt udfordrende her, er, at det hele foregår om natten, fortæller Per Laursen, der er Operation Specialist, Broer Asfalt Vest, salg, NCC Industry.
- Vi arbejder indenfor nogle bestemte tidsrammer, og derfor skal vi være færdige med vores arbejde og have pakket alt væk, inden klokken bliver 5.00, fortæller han.
Svær logistik
Når det er nat, og NCC arbejder, er det vestgående spor helt lukket, og trafikanterne dirigeres midlertidigt over i det østgående spor.
- Der er meget logistik i det. Vi har eksempelvis en asfaltudlægger med en bredde på cirka syv og en halv meter. Den kan vi ikke have stående på broen om dagen, så den skal op på en blokvogn og transporteres frem og tilbage mellem enten Knudshoved eller Sprogø, siger Per Laursen.
Vejret spiller en vigtig rolle
NCC fræser først slidlaget af på hele strækningen. Derefter fræses der som nævnt endnu dybere i det tunge spor, hvorefter man udlægger ny asfalt i det spor, inden slidlaget påføres. Selve udlæggerarbejdet er meget påvirket af, hvordan vejret arter sig.
- Arbejdet skulle egentlig kun vare i tre uger, men vi er blevet en uge forsinket på grund af blæst og kulde. Asfalten skal jo helst være varm, når vi komprimerer den, siger Per Laursen.
NCC har et sted mellem 45 og 50 mand beskæftiget på projektet henover perioden. Slidlaget, der udlægges på broen, er en modificeret, særligt stærk asfalt af typen SMA, der kommer fra NCC's asfaltfabrik i Odense.