Lyt til artiklen:

MT Højgaard går frem i Danmark

00:00
Hastighed: ???x
02:25

Abonnementsartikel

Den danske del af forretningen hos den store entreprenørkoncern har det fremragende, men værre ser det ud i udlandet.

Den danske kerneforretning hos entreprenørkæmpen fortsatte med at vokse lønsomt. De samlede resultater blev dog belastet af et stort underskud i MT Højgaard International, hvor de sidste aktiviteter i Nordatlanten nu er sat til salg. Det skriver MT Højgaard Holding i en selskabsmeddelelse i forbindelse med regnskabet for årets første tre kvartaler, der blev præsenteret fredag.

Koncernens omsætning steg i perioden 23 procent til ca. 7,5 milliarder kroner i forhold til samme periode 2022, og driftsresultatet før særlige poster faldt 43 procent til 95 millioner kroner. Faldet skyldes et underskud på hele 185 millioner kroner i MT Højgaard International.

Artiklen fortsætter efter annoncen

I den danske kerneforretning, som omfatter MT Højgaard Danmark, Enemærke & Petersen og MT Højgaard Property Development, steg omsætningen med 26 procent til ca. 7 milliarder kroner.

Ordrebogen voksede

Ordrebeholdningen steg med 16 procent til 14,3 milliarder kroner. Hertil kommer vundne, men endnu ikke tildelte ordrer samt bidrag fra strategiske byggepartnerskaber og joint ventures.

Ordreindgangen var med knap 8 milliarder kroner på niveau med sidste år. Det skyldes dels, at projekter blev udskudt fra 3. til 4. kvartal, samt dels at forretningsenhederne fastholdt en forsigtig tilgang for at sikre lønsom vækst i et marked præget af skærpet priskonkurrence.

MT Højgaard fastholder forventningerne til hele regnskabsåret, hvor omsætningen ventes at stige til 9,5-10,0 milliarder kroner
Driftsresultatet før særlige poster ventes lande på cirka 400 millioner kroner.

- Vores danske kerneforretning fortsætter de gode takter med tocifret vækst i omsætning og indtjening, selv om markedsvilkårene som ventet er mere udfordrende. Ordrebeholdningen er solid, og vi leverer på vores strategiske prioriteter. Med det planlagte salg af de sidste internationale aktiviteter i Nordatlanten bringer vi os i en situation, hvor vi kan bruge alle kræfter på at videreudvikle den danske kerneforretning, siger koncernchef Henrik Mielke.