Lyt til artiklen:

Ny slæbeskovlsmaskine til erfaren fører

00:00
Hastighed: ???x
03:09

Abonnementsartikel

M.J. Eriksson har netop fået leveret en helt ny HS8100.1 fra Liebherr som erstatning for den gamle, der har rundet 17.000 timer.

Selvom temperaturen udenfor har sneget sig under frysepunktet denne råkolde men solrige dag sidst i november, så sidder maskinfører Jesper Adelskov uden jakke inde i kabinen på den helt nye Liebherr HS8100.1 slæbeskovlsmaskine fra Liebherr. Den har hans arbejdsgiver, M.J. Eriksson, netop fået leveret via JMM til en COLAS grusgrav ved Svebølle i Vestsjælland, hvor arbejdet for Jesper og maskinen består i at hente grusmateriale op fra bunden af søen i grusgraven.

rich-media-1
Maskinfører Jesper Adelskov, M.J. Eriksson. Foto: Torben Jastram.

- Det er hele vejen igennem en lækker kvalitetsmaskine, og kabinen er ingen undtagelse. Der er luftaffjedring, rigtig godt klimaanlæg, fremragende joysticks og en skærm, hvorfra jeg kan styre alle funktioner med det nye Master 5 styresystem, fortæller han til Maskinteknik.

Artiklen fortsætter efter annoncen

Det er hele vejen igennem en lækker kvalitetsmaskine, og kabinen er ingen undtagelse.

Maskinfører Jesper Adelskov, M.J. Eriksson

Stærk maskine

At joysticks kører meget lettere, betyder noget på en lang arbejdsdag, hvor han tidligere godt kunne blive lidt træt i armene hen på eftermiddagen. Det sker ikke mere. Han skal heller ikke længere lave manuelle olietjek på maskinen uden for hver morgen, det sker nu automatisk via skærmen.

rich-media-4
Hydraulikken er bedre, undervognen er kraftigere og hele maskinen er i det hele taget utrolig stærk, siger maskinføreren om hans nye Liebherr HS8100.1. Foto: Torben Jastram.

Det er hans tredje slæbeskovlsmaskine på 10 år, og i forhold til forgængeren, som var en tidligere model af samme type, er der sket en lang række forbedringer - og ikke kun i kabinen.

- Hydraulikken er bedre, undervognen er kraftigere og hele maskinen er i det hele taget utrolig stærk. Jeg trækker med over 27 tons helt uden problemer, fortæller den erfarne maskinfører, der ligesom mange af sine kolleger i M.J. Eriksson har kørt forskellige maskiner hele sit liv, heraf kraner gennem mere end 25 år.

Nat bliver til dag

Også brændstoføkonomien er god. Jesper Adelskov bruger kun 21 liter diesel i timen.

- Det er ikke meget til en motor med 530 hk, siger han.

Artiklen fortsætter efter annoncen

Da M.J. Eriksson ligeledes ved bestillingen krydsede af i mange af felterne med "tilkøb" er der en række andre gode features på maskinen, som Jesper Adelskov har glæde af i det daglige arbejde. Der er for eksempel tre kameraer monteret - og der kommer yderligere et - så han kan følge med alle steder. Det øger sigtbarheden og sikkerheden markant, og det er naturligvis er vigtigt for både M.J. Eriksson og Jesper Adelskov.

rich-media-6
Foto: Torben Jastram.

- Desuden har maskinen er virkelig stor lyspakke monteret. Når jeg blænder op, så kan jeg love dig for at nat bliver til dag, siger han.

Lidt smal kabine

Da maskinen kun har været i brug en god uges tid, er der fortsat et par småjusteringer, der skal klares, inden det hele er perfekt.

- Og skal jeg endelig finde noget at brokke mig over, så er det nok, at kabinen er en anelse smallere, end jeg har været vant til. Men ellers er jeg meget begejstret. Liebherrs larvebåndskraner er bare bedst. Det står ikke til diskussion, fastslår han.

rich-media-7
Foto: Torben Jastram.