Abonnementsartikel

De tre danske finalister er nu klar til titelforsvaret ved Case Rodeo 2015 i Paris.

Den danske importør af entreprenørmaskiner fra Case Construction, S. D. Kjærsgaard, er nu klar med det hold maskinførere, der skal repræsentere de danske farver ved det årlige Case Rodeo. Arven, der skal løftes, er i øvrigt stor, da Danmark sidste år løb med den samlede sejr.

Det behøver man imidlertid ikke fortælle vinderne af årets danske kvalifikationsrunde, for to af dem var nemlig med ved triumfen sidste år. Det drejer sig om Bendt Risom og Nicolaj Jepsen, som under kvalifikationen i Kolding lørdag 29. august blev henholdsvis nummer ét og tre. På andenpladsen finder vi maskinfører Thomas Kristensen, som heller ikke er uerfaren udi i maskinførerkonkurrencer. Således har han vundet Loxams' DM i Minigraver i de seneste to år.

Artiklen fortsætter efter annoncen

Det er således et meget slagkraftigt hold, der skal konkurrere med maskinførere fra i alt 15 lande i Paris 16.-18. oktober.

Tre opgaver

At maskinførersammensætningen blev, som den blev, var på ingen måde givet.

- Der var kun tre sekunder, der skilte tredjepladsen fra fjerdepladsen, så det var spændende, lyder det fra Arne Nordestgaard fra S. D. Kjærsgaard, som fungerer som teamchef under finalen i Paris.

I alt skulle de deltagende løse tre opgaver på tid i tre forskellige maskiner. En skridstyret minilæsser, en gravemaskine og en gummihjulslæsser. Her var både hastighed og behændighed nødvendigt.

- De var rasende dygtige. Vi troede ellers, vi havde gjort det svært i år, men de var godt nok skarpe, slår Arne Nordestgaard fast.

Artiklen fortsætter efter annoncen

Seriøse deltagere

Til konkurrencen deltog 14 maskinførere, og så var der naturligvis også tilskuere, der betragtede løjerne på afstand. Men selv om det godt kan lyde som en gang sjov og spas, så er der også mening med galskaben.

- Det er jo umuligt at gøre op, hvad man får ud af sådan en dag, men vi møder jo en masse positive mennesker - både deltagere og tilskuere - og der bliver hygget og heppet, siger Arne Nordestgaard.

Og konkurrencerne bliver taget alvorligt.

- Tro mig, maskinførerne var rigtigt nervøse, når de skulle på. Det er jo mest for sjov, men det bliver også taget temmeligt alvorligt, slutter han af.