Abonnementsartikel

Hydrema MX20 Rail er en ny jernbanemaskine med større løfteevne og øget stabilitet.

Hydremas jernbanemaskine MX16 Rail har efterhånden et par år på bagen, og den har ifølge producenten haft pænt med succes både i Danmark og på flere eksportmarkeder. Nu kan Hydrema så meddele, at de har lyttet til kunderne og udviklet Hydrema MX20 Rail, som har større løftekraft og stabilitet, mens den høje hydraulikydelse er bibeholdt.

- Den nye MX20 vejer som basismaskine 21 tons, og forskellen er først og fremmest ekstra kontravægt. Den nye maskine er bygget over samme grundkonstruktion, og ændringerne er primært sket i softwaren til styringen af maskinen. Pumper og andre tekniske dele på maskinen er så kraftigt dimensioneret på MX16, at de sagtens kan klare kravene til større løfteevne på MX20, fortæller Country Manager for Skandinavien, Morten Lemvig, i en pressemeddelelse.

Artiklen fortsætter efter annoncen

- Med Hydrema MX20 bevæger vi os ind i et helt andet segment. Vi har hidtil prioriteret det kompakte design, så maskinen kan arbejde på dobbeltspor med minimumsafstand. Der er imidlertid mange kunder, der ikke har behov for det kompakte design, fordi de arbejder på enkeltspor eller på helt lukkede afsnit. Til gengæld ønsker de en maskine med større løftekapacitet og en høj hydraulisk kapacitet, fordi redskaberne bliver større, tungere og mere oliekrævende, siger Morten Lemvig.

Fabriksbyggede

Hydremas succes med jernbanemaskiner forklarer de selv med, at maskinerne er totalt fabriksbyggede, mens konkurrenterne får deres nye maskiner ombygget til jernbanekørsel hos en underleverandør. Fabriksopbygningen betyder blandt andet korte leveringstider, og så indgår jernbaneudstyret i det modulkoncept, som Hydrema arbejder efter.

- Det udprægede modulkoncept betyder, at fabrikken ret sent i produktionsprocessen kan beslutte at gøre en gravemaskine til jernbanemaskine. Det har mange fordele produktionsmæssigt, og det giver kunderne store fordele i kraft af kortere leveringstid og færre forskellige reservedele, siger udviklingschef Thorkild Iversen.

- Vores måde at producere maskinen på betyder, at jernbanedelen kan pilles af, så maskinen kan få et andet liv som almindelig gravemaskine. Det betyder for kunden en stor gensalgsværdi. Kunderne får bedre muligheder for at omsætte brugte jernbanemaskiner, når de også kan ombygges med dozerblad og eventuelt støtteben, siger Thorkild Iversen.

Hurtig beslutning

Morten Lemvig fortæller, at beslutningen om at sætte den nye MX20 Rail i produktion skete hen over blot to døgn.

Artiklen fortsætter efter annoncen

- Vi har jævnligt haft forespørgsler på en større og kraftigere maskine, og vi har også i enkelte tilfælde tilbudt en modificeret MX16, så det var ikke helt nyt land for os. En dag fik jeg igen en helt konkret forespørgsel, og sendte spørgsmålene videre til udviklingschefen. Allerede dagen efter lå der beregninger klar på Hydrema MX20 Rail. En maskine, som matcher alle andre i branchen med hensyn til løftekraft og stabilitet, og endda stadig med en svingradius, der er 250-300 mm kortere end en typisk 20-22 tons maskine, fortæller Morten Lemvig.

- Vi er vant til, at Hydrema ikke helt matcher konkurrenterne på prisen, fordi vores maskiner er på et kvalitetsniveau helt for sig selv. Det er både MX16 Rail og MX20 Rail også, men i kraft af produktionens tilrettelæggelse har vi et produkt, der matcher markedet rent prismæssigt. Det er en speciel situation, som vi lige har skullet vænne os til, siger Morten Lemvig.

Opgraderingskit

Ud over at udvikle den nye maskinmodel har Hydrema også udviklet et opgraderingskit inklusiv typegodkendelse, så en Hydrema MX16 Rail kan ombygges til en Hydrema MX20 Rail.

Den første maskine rullede ud af produktionen medio juli. Derefter blev der brugt nogle uger på meget grundige test. MX20 Rail har netop haft snig-premiere på Entreprenad Live i Göteborg. Den egentlige premiere-præsentation sker på InnoTrans i Berlin 20.-23. september. Det er verdens største messe for transportteknologi.