Abonnementsartikel

Hercules Fundering skal etablere opdriftsankre for at sikre holdbare konstruktioner til de i alt fem nye metrostationer.

Med en kontraktsum på 17 millioner kroner skal Hercules Fundering fra NCC stå for ankerboringen af Sydhavnsmetroens nye stationer. Opgaven er en underentreprise for det tysk-franske konsortium TUNN3L JV, som består af selskaberne Hochtief og Vinci, der skal anlægge de 4,5 kilometer tunneler samt de fem underjordiske metrostationer.

Opgaven for Hercules Fundering omfatter boring af knap 1000 jordankre, der skal bores lodret ned omkring de nye metrostationer for at sikre stationerne imod vandtryk. De længste ankre bores ned til en dybde på 30 meter. Ankrene bliver støbt ind i en bundplade, som fastgør konstruktionerne, og som derved sørger for, at stationerne ikke skubbes opad.

Artiklen fortsætter efter annoncen

- Vi ser frem til at kunne bidrage til anlæggelsen af den nye metrolinje til Sydhavnen og på den måde være med til at skabe et mere effektivt trafiknet til københavnerne. Det bliver vores egne specialister og ankermaskiner i Hercules Fundering, som skal udføre ankerboringen på de nye stationer, siger Jesper Schack Fønss Bach, direktør i Hercules Fundering, NCC Industry.

Den kommende metrostrækning

Sydhavnsmetroen bliver en forlængelse af den kommende metrolinje M4, som går fra Orientkaj i Nordhavn ind over det centrale København via Cityringen og ud til Sydhavn. Den nye metrolinje til Sydhavn bliver 4,5 km lang og vil bestå af fem underjordiske stationer; Havneholmen, Enghave Brygge, Sluseholmen, Mozarts Plads og Ny Ellebjerg. De fem nye stationer vil give 16 millioner rejser om året i 2035 og skabe et kollektivt knudepunkt ved Ny Ellebjerg med omstigning mellem bus, tog og metro.

Hercules Fundering starter ankerboringen op i juli 2019, hvor de første sessioner skal udføres på den kommende station ved Enghave Brygge. Hercules Funderings arbejde forventes afsluttet til maj 2021.