Abonnementsartikel

Bejco & Kramac Maskincompagni og nedrivningsfirmaet J. Jensen har sammen skabt en el-version af Eurocomachs 1,2 tons gravemaskine.

Den italienske maskinproducent Eurocomach har endnu ikke eldrevne gravemaskiner i sortimentet. Ikke desto mindre kører der en Eurocomach 14SR rundt på el i Lynge lidt syd for Hillerød i det nordsjællandske. Verdens hidtil eneste elektriske Eurocomach - men der kommer flere.

Maskinen er udviklet på basis af den dieseldrevne Eurocomach 14SR, og det er køber og sælger, der har stukket hovederne sammen og erstattet dieselmotoren med et præcis lige så effektivt el-alternativ, men med langt mindre støj og helt uden CO2-udledning. Værkfører Thomas Ernst hos nedrivningsfirmaet J. Jensen A/S fik ideen og spurgte den danske Eurocomach-importør Børge Jørgensen hos Bejco & Kramac Maskincompagni om muligheden.

Artiklen fortsætter efter annoncen

- Det har vist sig at være muligt, og nu sætter vi gang i produktion af flere elektriske minigravere. Eurocomach har proportionalstyring på alle modeller fra den mindste til den største. Dermed ligger alle funktioner i joysticket og kan betjenes med én hånd. Proportionalstyringen gør, at alle funktioner ligger i joystickene, og at styringen er meget præcis. Vi har bevaret samtlige funktioner. Alting er uændret, bortset fra motoren, fortæller direktør Børge Jørgensen hos Bejco & Kramac Maskincompagni.

rich-media-2
Eurocomach-minigraveren er blevet betragteligt mere lydsvag og helt uden CO2-udledning.

Fordel med vægttab

På værkstedet i Sabro lidt nordvest for Aarhus har Børge Jørgensen og hans folk pillet alt ud af standard-minigraveren og bygget op på ny. Nu med en 7,5 kW elmotor. Men i øvrigt uden at ændre på fabrikkens specifikationer og det hydrauliske system med variabelt flow.

Motorskiftet har samtidig betydet, at minigraveren har tabt sig fra 1230 til omkring 1100 kg, og det er en klar fordel for nedrivningsfirmaet, når der skal arbejdes inden døre på etagedæk. Her er det naturligvis vigtigt, at maskinens vægt ikke bryder dækket ned i utide.

- Proportionalstyringen gør Eurocomach ideel til vores formål og endnu bedre som el-maskine. Med alt samlet i joystickene kan vi køre med sorteregrab og andre værktøjer med stor præcision i alle funktioner. I virkeligheden kan den nøjagtig det samme, som da maskinen havde dieselmotor. Vi har prøvet at køre med 50 meter kabel, og det forløb uden problemer. Jeg tror, at vi også fint kan køre med kabel op til 75 meter. Teknikerne har lavet en sikring på systemet, så minigraveren simpelthen ikke starter, hvis den ikke får ampere nok, forklarer værkfører Thomas Ernst hos J. Jensen A/S.

Skal være med kabel

Når den elektriske Eurocomach kører med kabel i bagenden og dermed direkte strømforsyning, er det fordi, hverken Thomas Ernst eller Børge Jørgensen ser batteridrift som en effektiv realistisk mulighed endnu.

Artiklen fortsætter efter annoncen

rich-media-4
Værkfører Thomas Ernst hos nedrivningsvirksomheden J. Jensen spurgte Børge Jørgensen om muligheden for at gøre Eurocomach-minigraveren elektrisk.

- Jeg tror ikke på, at vi kommer til at køre med effektive batteri-minigravere de første mange år. Der er simpelthen ikke plads til motor og batterier til en hel arbejdsdags drift i de små maskiner. Uden batterier kan det lykkes, som vi nu har set med Eurocomach-graveren, siger Thomas Ernst.

Børge Jørgensen og Bejco & Kramac Maskincompagni har haft import fra fabrikken i San Piero In Bagna i det nordlige Italien i 23 år, og derfor er der ikke meget fra Eurocomach, der kan overraske den danske importør. Til gengæld er han altså mand for at skabe fornyelse i det italienske maskinprogram, når en kunde melder sig med behov og en god idé.

- Hvis Eurocomach ikke havde haft proportionalstyring som den eneste minigraver i ét-tons størrelsen, ville det ikke være muligt at skifte fra diesel til el og bibeholde den høje præcision i samtlige funktioner. Nu bør vi måske tilføje et "e" til modelnavnet, når vi får flere el-maskiner ud at køre. Men indtil videre kan vi nok godt kende forskel. Vi véd jo, at verdens eneste elektriske Eurocomach-gravere er made in Sabro, siger Børge Jørgensen.