Abonnementsartikel

I marts blev anlægsloftet hævet, så kommunernes og regionernes anlægsinvesteringer kunne fremrykkes. Nu melder Asfaltindustrien om mange ny-ansættelser.

Kort tid inde i coronakrisen suspenderede regeringen anlægsloftet for kommunerne og regionerne for resten af 2020 efter stort pres fra brancheforeninger og KL. Mange forudsagde masseafskedigelser, men i stedet har beslutningen haft en positiv effekt på markedet:

- For vores branches vedkommende fik det den ønskede effekt at hæve anlægsloftet, og mange af landets kommuner reagerede positivt og åbnede op for asfalt-jobs for vores medlemmer, der fik hundredevis af vejarbejdere ud på vejene under nedlukningen, fortæller branchedirektør i Asfaltindustrien, Anders Hundahl, og fortsætter:

Artiklen fortsætter efter annoncen

- Jeg håber, at kommunerne med suspenderingen af anlægsloftet nu kan komme et 3,9 milliarder kroner stort efterslæb på vedligeholdelse af vejene til livs. For der er virkelig penge at spare, da en hullet og revnet vej er langt dyrere at vedligeholde og farligere at køre på end en velholdt. Det vil dog kræve, at man sætter fart i relevante udbud, så medlemmerne når i mål med 2020 og kan fastholde medarbejdere og arbejdspladser også ind i 2021, siger branchedirektøren.

Staten skal med

Aftalen medfører foruden ophævelse af anlægsloftet en fremrykning af en række kommunale anlægsinvesteringer i veje og bygninger i 2020. Anders Hundahl anerkender, at der går tid, fra en kommune beslutter at fremrykke, til det mærkes og ses på vejene. Derfor kommer han, på trods af et par positive måneder, med et opråb om, at det er livsnødvendigt, at kommunerne fortsætter med at hjælpe med til at holde beskæftigelsen oppe.

- Med nedlukningen af Danmark forudså vi et mørkt forår, men historien har været en helt anden - heldigvis. Men jeg frygter, at hvis vi går i stå nu, så kommer der et tilbageslag med ekstra kraft og rammer os i 2021 med fyringer og økonomiske problemer, og så er vi jo lige vidt. Vi har inden for asfaltbranchen holdt beskæftigelsen til et par procenters fremgang, men det kan hurtigt vende, siger Anders Hundahl, der samtidig henviser til en statistik fra 3F:

- Tal fra juli måned viser, at der er over 20.000 ledige i 3F - cirka 7750 flere end samme tidspunkt sidste år. Desuden gisner flere om, at det tal bliver endnu højere. Vi bliver nødt til at tage dette seriøst, og det er her, vi har brug for hjælp til, at kommunerne holder beskæftigelsen oppe - selvfølgelig ikke kun inden for asfaltbranchen, men også i de andre erhverv, der har det hårdt. Helt konkret bør der fra statens vedkommende bevilges en genstartspulje til efteråret, der omfatter blandt andet penge til cykelstier, trassér til BRT (BusRapidTransport), bedre veje til landbruget samt til de motorvejsprojekter, der er vedtaget og klar til at tage fat på, siger Anders Hundahl.

Ud af starthullerne

Branchedirektøren kommer desuden med en særlig appel til statens Vejdirektorat, hvor aktiviteten i dag er helt i bund.

Artiklen fortsætter efter annoncen

- Staten skal ud af starthullerne og fremrykke planlagte og nødvendige infrastrukturopgaver ligesom kommunerne. Ellers risikerer vi at sætte det gode til, som vi har opnået med kommunernes hjælp, lyder det fra Anders Hundahl.

Der er samlet set 17.000 personer i de forskellige kommuner og virksomheder, der beskæftiger sig med at anlægge og vedligeholde veje, grøftekanter, striber og så videre.