Abonnementsartikel

Valtra tilføjer en helt ny serie til model-programmet, som udstyrsmæssigt rammer et segment, hvor Valtra ikke tidligere har været lige så godt repræsenteret.

G-serien bliver navnet på den nye traktor-serie fra Valtra, som strækker sig fra 105 til maksimalt 145 hestekræfter i fem forskellige modeller og med forskelligt udstyrsniveau. Ens for dem alle er, at der er tale om en firecylindret traktor-serie.

- Den nye G-serie kommer til at placerer sig mellem den nuværende mindre A-serie, som topper ved 130 hestekræfter, samt N-serien, som begynder ved 135 hestekræfter, fortalte Aapo Aijasaho, produktspecalist for den nye G-serie under et online presseevent, som Valtra præsenterede den nye G-serie på.

Artiklen fortsætter efter annoncen

- Den kommer især til at udmærke sig med en frontlæsser, da vi for første gang tilbyder en LS-hydraulikpumpe i dette segment, samt funktioner som Hill-Hold, hvor traktoren kan holdes i bremsen, hydraulikassistent, hvor traktoren selv vinkler LS-pumpen op for olie under frontlæsserarbejde samt muligheden for X-tilt, som er et nyt 20 graders tilt til redskabsfæstet på frontlæsseren, som giver et mere akkurat frontlæsse-arbejde, forklarer Aapo Aijasaho.

rich-media-2
Det nye X-tilt fra Valtra gør det muligt at tilte redskaber 20 grader til hver side.

Højt udstyrsniveau

Den nye G-serie kan udstyres i flere forskellige versioner, hvor det er muligt med samme udstyrsniveau som de større N, T og S-serie.

Der er mulighed for det berømte SmartTouch-armlæn til højre for chaufføren, ligesom G-serien også kan vælges i en mere enkel udgave og kan udstyres med tandhjulspumpe, mekaniske hydraulikudtag og så lidt elektronisk styring i kabinen som muligt.

Ligegyldigt hvilken model der vælges, er G-serien altid udstyret med en 24 trins powershiftgearkasse med fire gruppe gear og seks powershift i hver gruppe. I modsætningen til de øvrige Valtra powershift-gearkasser, så er denne transmission produceret på den delvis Agco-ejede og delvis Claas ejede transmissions-fabrik Gima i Frankrig. Hele traktoren samles dog i Finland, ligesom transmissionstyringen og øvrige computere til sammenspillet mellem traktorens øvrige komponenter klares i Finland.

rich-media-3
Der er mulighed for SmartTouch i kabinen på G-serien.

Kabinen er samme ramme som A-serien. Dog er glasarealet øget og rammer 5,7 kvadratmeter på G-serien, og det er også muligt at få flere LED arbejdslygter monteret på G-serien sammenlignet med A-serien.

Artiklen fortsætter efter annoncen

En mere kompakt løsning

Effekten i den nye G-serie leveres fra Agco-power, og der er tale om en fire cylindret 4,4 liters motor, som faktisk er identisk med motoren i N-serien - i hvert fald rent slagvolume mæssigt.

- Der er tale om en mere kompakt løsning, hvor man har formået, at forkammerhuset samt svinghjulshuset er blevet del af motorblokken, ligesom i A-serien. Det gør, at man kan få den fire cylindret motor til at fylde noget mindre, forklarer Ole Schultz, som er servicechef for Valtra i Danmark.

Motoren overholder de nyeste motorkrav ved at benytte SCR-teknologien, hvilket betyder, at det blot er AdBlue som fyldes på traktoren, og så klares bekæmpelsen af NOx-partikler uden for motorrummet, så man undgår en EGR-løsning med recirkulering af udstødningsgasserne i motorrummet.

Ole Schultz påpeger desuden den snilde G-serie med en akselafstand, som er 10 centimeter kortere end N-serien, og med samme akselafstand, som de to største modeller i A-serien.

- Så er det også værd at nævne, at G125 kan leveres i en Eco-udgave, hvor traktoren sparer 10 procent brændstof i Eco-mode, som traktoren manuelt kan sættes over i, hvis arbejdsopgaven tillader det.

Artiklen fortsætter efter annoncen

Den femte generation

Også er der lige dét med Valtra og tal.

G-seriens modelnumre ender på et 5-tal, hvilket indikere, at G-serien er første model i den femte Valtra-generation. En generations betegnelse, som Valtra begyndte med en T-serien tilbage i 2002.

rich-media-6
Den nye Valtra G-serie kommer til Danmark sidst på året 2020.