Abonnementsartikel

I Aarhus har SM Entreprenørfirma været i gang med en drænopgave på flere baner på Fredensvang-anlægget, der huser byens stolte superligahold.

AARHUS: Fredensvang er et af landets mest ikoniske træningsanlæg, som AGF tog i brug helt tilbage i 1942. Her holder byens superligahold til, når der altså ikke lige spilles kampe på det nærliggende Ceres Park.

Det er maskinføreren selv, som har bygget kædegraveren op - så han har mange talenter, ligesom resten af mine dygtige medarbejdere.

Direktør Bugge Ericsson, SM Entreprenørfirma

Klubbens anlæg opgraderes løbende, og udviklingen er markant i disse år. Således kom der for et par år siden et helt nyt klubhus til, mens man også arbejder på planer for et fodboldakademi.

Artiklen fortsætter efter annoncen

I øjeblikket er en renovering af bane 5 i gang, så den opgraderes til A+niveau og samtidig udvides til samme mål som bane 1 og 2. Herefter følger renovering af en mindre højbane.

Arbejdet med de nye dræn er lagt i hænderne på SM Entreprenørfirma A/S fra Roslev nord for Skive, som er specialister i dræn i blandt andet boldbaner.

- Vi købte denne kædegraver i England for nogle år siden, så vi har efterhånden en del erfaringer med den - og den er bygget meget om siden. Det er maskinføreren selv, som har bygget kædegraveren op - så han har mange talenter, ligesom resten af mine dygtige medarbejdere, fortæller direktør Bugge Ericsson, SM Entreprenørfirma.

Hjemmelavet specialløsning

Den traktormonterede kædegraver leveres fra fabrikken med drivkraft fra traktorens PTO-overførsel, men det har SM Entreprenørfirma ændret til hydraulisk kraft.

- Kædegraveren kører meget bedre på hydraulik. Vi har selv lavet den hydrauliske kraftstation, som er placeret forrest på traktoren, og alle tilkoblinger, slanger, rør og så videre på selve kædegraveren, siger han til Maskinteknik, da vi besøger Fredensvang.

Artiklen fortsætter efter annoncen

rich-media-4
Det hydrauliske anlæg har de dygtige folk hjemme på værkstedet selv udviklet og monteret. Foto: Torben Jastram.

I forhold til at nedgrave dræn med minigraver er kædegraveren langt hurtigere at bruge, for den samler flere arbejdsgange i én. Den både graver, læsser jorden på en vogn, udlægger rør samt geotekstil. Man kan i samme arbejdsgang også dække hullet til igen med grus, hvis der er brug for det.

- Normalt fylder vi op med grus efterfølgende, men er det meget vådt føre med risiko for sammenstyrtning, så er det oplagt at lægge grus sammen med drænslangen, lyder det fra Bugge Ericsson, som tilføjer, at der til sidst lægges et par centimeter muldjord øverst, så nye græsfrø kan spire.

Rende på blot 12 centimeter

En anden fordel ved kædegraveren er, at man kan grave smalt.

- På denne opgave hos AGF har vi gravet 2000 meter dræn ned i en blot 12 centimeter bred rende. Det er gået fint bortset fra, at vi på den ene bane er stødt ind i mange store sten, som har forsinket processen lidt. Men det kommer vi jævnligt ud for, så det klarer vi naturligvis også hurtigt, fastslår direktøren.

rich-media-5
Bane 5 på Fredensvang-anlægget er ved at få en større opgradering. Foto: Torben Jastram.

Han er tredje generation i familiefirmaet, som hans bedstefar startede tilbage i 1948. Virksomheden beskæftiger sig med mange forskellige opgaver, men specialet er især kloakering og dræning. To andre og lidt større kædegravere bruges primært til dræningsarbejde i landbruget, mens denne specialombyggede traktormonterede model bruges på golfbaner og boldbaner.

Artiklen fortsætter efter annoncen

- Ca. 75 procent golf og 25 procent boldbaner, så vi dræner rigtig mange golfbaner - og erfaringen har gjort os til eksperter. Det går hurtigt, når først vi er i gang. Efter to dage lukker vi banen og er videre til næste, fortæller Bugge Ericsson.

Stort slid på kæden

Netop hastigheden er vigtig ved dræningsarbejde på golf- og boldbaner, hvor der er mange brugere, som helst ikke skal afskæres fra deres hobbyer i alt for mange dage.

- Her kommer kædegraveren virkelig til sin ret, for når først vi graver, så går det stærkt. Til gengæld er maskinen lidt dyrere at køre med, blandt andet fordi der er et enormt slid på kædetænderne, så kæden skal udskiftes regelmæssigt, siger han til Maskinteknik.