Abonnementsartikel

Iveco viser markedets stærkeste firecylindrede dieselmotor og slår et slag for chassisvogne med gennemgående vanger

Det italienske lastvognsmærke Iveco producerer biler i snart sagt alle vægtklasser, men har til E&H-messen valgt at koncentrere sig om Daily-serien, der rummer baghjulstrukne køretøjer fra 3,2 til 7 tons totalvægt.

Den mest solgte model i Daily-programmet er chassisvognen 35 S17L, og den vil derfor kunne beskues på standen. Det er en 3,5-tonner med single-baghjul og et 420 centimeter langt lad fra Danlad.

Artiklen fortsætter efter annoncen

Bilen har en akselafstand på 3750 millimeter og drives frem af en tre-liters Euro5-motor med 170 hestekræfter.

- En anden grund til at valget faldt på denne bil er, at vi har stærk position på markedet for denne køretøjstype, siger produktchef Lars Thyssen fra Iveco.

Han begrunder det med, at bilerne i Daily-serien er fremstillet med gennemgående vanger efter samme princip som de store lastvogne.

- Vi kalder vangerne for jernbaneskinner på grund af deres store godstykkelse. Det betyder, at bilens maksimale trailervægt kommer op på 3,5 tons. Desuden gør konstruktionen, at chassisvognene er lette at foretage opbygninger på, fortæller Lars Thyssen.

Chassisvognene fås med normalt, tresædet førerhus og med mandskabsførerhus, og der kan vælges tvillingebaghjul og mange forskellige typer opbygninger og udstyr. Eksempler er hel eller halv pressingopbygning og montering af kran på ladet. Desuden kan der tilkøbes komfortudstyr som f.eks. fartpilot og hydraulisk chaufførsæde.

Artiklen fortsætter efter annoncen

Markedets stærkeste

Den anden udstillingsbil er kassevognen 35 S21, som også er i 3,5-tons klassen. Den har singlebaghjul, 3300 millimeters akselafstand, en indvendig ståhøjde på 190 centimeter og en lastvolumen på 12 kubikmeter.

Varerumsgulvet er 3,5 meter langt og beklædt med en træplade. Adgangen til lastrummet sker gennem skydedøren og de sidehængslede bagdøre.

Også denne bil kan fås med tvillingebaghjul, og der kan tilkøbes en ekstra skydedør.

- Den udstillede model har i øvrigt markedets p.t. stærkeste firecylindrede dieselmotor, siger Lars Thyssen.

Motoren udvikler 205 hk og leverer et moment på 470 Nm fra 1400 til 3000 o/m. Dens slagvolumen er på tre liter, og den er koblet sammen med en seks-trins manuel gearkasse.

Artiklen fortsætter efter annoncen

Endnu fås der ikke automatisk transmission til denne motor, da den eksisterende automatiserede gearkasse til Daily-serien ikke er kraftig nok til at tøjle kræfterne.

Kassevognen har samme grundkonstruktion som chassisvognen, og den maksimale trailervægt er derfor også på 3,5 tons.

Alle modeller i Daily-serien har i øvrigt den samme sikkerhedsstandard. Det vil sige antiudskridningssystemet ESC, der også inkluderer ABS og hjulspindskontrol. Dertil kommer dieselpartikelfilter og et hillholder-system, der er praktisk ved igangssætning op ad en bakke. Når foden flyttes fra bremsepedalen til speederen, holder systemet bremsetrykket i et par sekunder, så man har tid til at finde koblingspunktet.

Over 20 år i Danmark

Lars Thyssen oplyser, at Iveco har solgt biler på det danske marked i over 20 år. I dag er der cirka 20 Iveco-forhandlere fordelt i landet, og de bedst sælgende køretøjer ligger fra 3,5 til 16 tons totalvægt.

De populæreste Iveco´er Daily-modellerne i 3,5-tons klassen, hvor mærket har en markedsandel på cirka 30 procent.

Artiklen fortsætter efter annoncen

Fra 16 tons og opefter har Iveco kun en mindre bid af markedet på mellem tre og fem procent.