Abonnementsartikel

Erik Christensen er begejstret for sin nye Hitachi ZX135US-5B gravemaskine, som i øjeblikket udfordres af speciel opgave på Lynetten.

Erik Christensens nye 14 tons gravemaskine, Hitachi ZX135US-5B, er kommet på en krævende opgave ved Lynetten i København:

- To store tanke, der hver er på over 100.000 m3, skal nedrives, og derfor graves fri ned i syv meters dybde, og der er bare ingen plads, fortæller den travle indehaver af entreprenørfirmaet Flexi Håndværk ApS i Svebølle.

Artiklen fortsætter efter annoncen

- Derfor har jeg valgt at anskaffe en stærk gravemaskine med kort bagende.

MT Højgård står for projektet, hvor den ene tank skal reetableres, foruden at der skal bygges to helt nye. Arbejdet startede i midten af oktober og vil betyde, at 3-4.000 m3 opgravet jord skal lægges på et jorddepot. Jorden køres med en dumper, som Erik Christensen samtidig læsser.

- Jeg kendte til Hitachi gravemaskiner på forhånd, fordi jeg tidligere har kørt en ZX225. De er stærke med et fantastisk olieflow, og den nye maskine er fremragende at køre med. Man er i fuld kontrol og godt tilpas. Jeg har prøvet at køre mange andre maskiner, hvor man kan være totalt smadret ved fyraften, fordi man sidder og er så anspændt.

Kræfter til rigtig tunge løft

Den høje stabilitet har overrasket Erik Christensen, der ikke tidligere har kørt en 14 tons maskine, men en større:

- Når man kører gravemaskine, så er den værste situation at have skovlen helt ude i yderste position med et læs jord på. Det kan godt give et "knald i ryggen", men ikke på den her maskine. Den står lige så fint stille uden at vippe.

Artiklen fortsætter efter annoncen

Maskinens kræfter blev med det samme sat på prøve, da en 4,5 tons tung betonbrønd skulle sættes om på den anden side af en bygning:

- Jeg var usikker på, om en 14 tons maskine kunne løfte brønden, men jeg havde lovet at prøve. For vi havde læst os frem til, at det skulle kunne lade sig gøre, men 4,5 tons det er meget. Men det kan den. Gravemaskinen kunne sætte betonbrønden ud over siden af båndene - helt ud i 4,20 meter - før den begyndte at tippe, fortæller Erik Christensen.

Klar diesel-besparelse

Dieselforbruget er normalt en betydelig post, og her kan Erik Christensen se, at den nye Hitachi holder sig klart inden for de lovede syv liter i timen ved arbejde "for fuld skrald".

- Det kan maskinen sagtens, men det bruger jeg slet, slet ikke. Jeg kører på øko-systemet, og det er en fantastisk funktion til at spare brændstof. Omdrejningstallet går selvfølgelig lidt ned, men maskinen arbejder perfekt, slutter Erik Christensen.