Abonnementsartikel

Opførelsen af den 11 kilometer lange Eysturoytunnel på Færøerne går ifølge NCC efter planen. NCC er nu gået i gang med en undersøiske rundkørsel.

For cirka et år siden begyndte NCC arbejdet med at etablere en undersøisk tunnel, som vil koble Skálafjørður og Tórshavn sammen, og som efter planen skal stå færdig i 2020. Projektet omfatter opførelsen af yderligere en tunnel, Sandoyartunnelen på 10,5 kilometer, som planlægges færdig i 2023.

- Vi har udført cirka 3.100 meter tunnel af i alt 11.300 meter, eller 270.000 kubikmeter af i alt 1.050.000 kubikmeter fjeld. Projektet går indtil videre som planlagt, siger projektansvarlig Øyvind Moen i NCC.

Artiklen fortsætter efter annoncen

Indtil videre er 1454 meter sprængt på tunnellerne i Hvitanes og 1605 meter i Strendur, og de er nu på henholdsvis -51,3 og -71,7 meters dybe. På sit dybeste bliver tunnelen 187 meter under havets overflade og bliver dermed den dybeste tunnel på Færøerne, når den er færdig.

For nylig påbegyndte NCC at sprængningsarbejdet, hvor omtrent 50 sprængninger skal gennemføres, før den står klar i det nye år.

- Det, der gør denne tunnel speciel, er rundkørslen. Mængden af fjeld, der skal fjernes, er cirka 12.000 kubikmeter, hvilket er en udfordring at håndtere, ligesom spændvidden i rundkørslen også er en stor udfordring, siger Øyvind Moen.

Skrappe kvalitets- og sikkerhedskrav

Ifølge Moen er projektet meget komplekst, fordi der netop er tale om en undersøisk tunnel:

- Som med alle andre undersøiske tunneler er der risiko for utætheder, men det håndterer vi ved at indføre nogle højere kvalitetskrav til sikringsmaterialet, herunder ekstra korrosionsbeskyttelse på bolte og øget betonbestandighed, siger projektlederen.

Artiklen fortsætter efter annoncen

I Danmark står NCC eksempelvis bag fjernvarmetunnellen i Københavns Havn, og skybrudsledningen på Østerbro. NCC har også i begyndelsen af 2000'erne opført Vagatunnelen og Nordoyatunnelen på Færøerne. Det var blandt andet de erfaringer, der vandt dem udbuddet.