Abonnementsartikel

Kloakvirksomheden Kloagger har en klar vækststrategi, hvor en digitaliseret forretningstilgang spiller en afgørende rolle.

Siden begyndelsen i 2013 er den familieejede kloakvirksomhed Kloagger, der blandt andre har fodboldstjernen Daniel Agger som hovedaktionær, vækstet næsten 100 procent årligt og vokset fra to til 20 ansatte.

Og på trods af investeringer i udstyr og medarbejdere var der allerede for to år siden positive tal på bundlinjen.

Artiklen fortsætter efter annoncen

- Vi har fra start haft en klar plan om, at digitalisering skulle være omdrejningspunktet for hele vores forretningstilgang. Det har givet os bedre overblik over sagerne, samtidig med store effektiviseringsgevinster. Og det er da blandt andet en væsentlig årsag til, at vi allerede nu kan se sorte tal på bundlinjen, forklarer John Agger, der er driftsleder og medejer hos Kloagger.

Bedre overblik

John Agger peger på, at ved blot at installere timesagsstyrings-programmet Ordrestyring.dk, der taler direkte sammen med online regnskabsprogrammet e-conomic, har Kloagger digitaliseret og automatiseret hele administrationen. Det betyder blandt andet, at alle bilag ligger digitalt i programmerne, og der er derfor stort set ikke mapper i reolerne på hovedkontoret.

- Det betyder, at der skal bruges færre ressourcer, samtidig med, at det forretningsmæssige og økonomisk overblik, både på enkeltsager og det samlede for virksomheden, er forbedret væsentligt. Vi kan hele tiden følge udviklingen og med få klik klare faktureringen med det samme, hvilket også er med til at give et bedre cashflow, siger John Agger.

Alle montørerne hos Kloagger har downloadet mobilappen, hvor der er direkte forbindelse ind til hovedkontorets administrationsmodul. Det betyder, at når en servicemontør taster en færdig sag ind i deres app på mobiltelefonen, så lander det direkte på sagsnummeret på hovedkontorets administrationsmodul.

- Hele automatiseringen betyder også, at fejlprocenten stort set er nul. Det er jo også vigtigt for kunderne, at alt kører professionelt og der er styr på alle detaljer på sagerne. Samtidig får vi frigivet tid, så vi kan levere en bedre kundeservice, siger John Agger.

Artiklen fortsætter efter annoncen

To nye slamsugere

Hos Kloagger har man en klar ambition om at væksten fortsætter de kommende år. Derfor handler hele digitaliseringen af forretningen også om at være gearet til at koble sig på væksten, så den også genererer positive tal på bundlinjen.

- Du kan i dag kun drive en effektiv forretning, hvis du har digitale værktøjer, der generer effektiviseringsgevinster og samtidig giver bedre overblik, både over driften og økonomien, siger John Agger.

Kloagger har hovedkontor i Hvidovre og udfører en bred vifte af kloakopgaver for boligselskaber og industrivirksomheder.

Kloagger landede i regnskabsåret 2016/2017 tre millioner kroner på bundlinjen.