Abonnementsartikel

Vordingborg Havn laver aftale med SBJV om at udvide havnen med en anlægshavn, som skal bruges til byggeriet af den nye Storstrømsbro.

Den nye Storstrømsbro giver travlhed på Vordingborg Havn. Havnen bliver udvidet med en anlægshavn, der skal bruges under byggeriet af den nye bro. Det skriver Vordingborg Havn i en pressemeddelelse.

Virksomheden har lavet aftale med konsortiet bag Storstrømsbroen SBJV, Storstrøm Bridge Joint Venture, om udvidelsen. Arbejdet med havneudvidelsen går i gang med det samme, så et nyt kajanlæg kan være klar om seks måneder, når de store broelementer fra den nye fabrik skal udskibes fra foråret 2019.

Artiklen fortsætter efter annoncen

Elementer på Masnedø

SBJV har valgt at placere sin produktion af broens elementer på Masnedø - tæt ved Vordingborg Havn og det kommende brobyggeri.

I den forbindelse har SBJV indgået en aftale med Vordingborg Havn om at bygge en helt ny anlægshavn. Ifølge aftalen vil konsortiet råde over det nyopførte anlæg, blandt andet 150 meter havnekaj, i den periode Storstrømsbroen skal bygges, men når brobyggeriet er færdigt i 2023 vil Vordingborg Havn overtage kajområdet og vil således sammenlagt råde over en kilometer kajanlæg.

Det er win-win

Direktøren for Vordingborg Havn, Jan Michelsen, mener det er godt for begge parter med denne aftale.

- Aftalen mellem SBJV og Vordingborg Havn har stor betydning for Vordingborg Havns strategiske udviklingsmuligheder og vækstpotentiale, så det er rigtigt positivt, at det er Masnedø, der skal lægge grund til elementfabrikken. Det vil betyde endnu flere muligheder for opgaver og arbejdspladser for vores lokale virksomheder, siger han.

Uddybning ved kommende kaj

Elementfabrikken opføres i løbet af efteråret og vinteren (2018-2019) på den tidligere gartnerigrund på en cirka 20 hektar stor grund, hvor der blandt andet etableres betonværk, faciliteter til fabrikation af armering og støbning samt mandskabsfaciliteter. Derudover skal der være lagerplads, hvor elementerne kan opbevares, indtil de sejles ud. Aftalen om udvidelsen af havnen betyder også, at Vordingborg Havn igangsætter en uddybning omkring den kommende kaj. Der skal uddybes til 6,5 meters dybde og den nuværende stenmole skal forlænges for at sikre læ til de skibe der anløber den nye anlægshavn. Der bliver masser af aktivitet på havnen som følge af brobyggeriet, vurderer havnebestyrelsesformand Poul A. Larsen.

Artiklen fortsætter efter annoncen

- I de kommende år vil hundrede af broarbejdere være bosiddende i området, og den afledte effekt af den bosætning vil kunne mærkes hele vejen rundt i det lokale erhvervsliv, både inden for håndværkerfagene men også i servicefagene. Det vil i den grad være med til at holde hjulene i gang og øge beskæftigelsen, siger Poul A. Larsen.

Flere skridt på vejen

Byggeriet af Storstrømsbroen er i fuld gang, og aftalen om udvidelsen af Vordingborg Havn er blot et af flere skridt på vejen, som skal sikre, at broen står klar til biltrafik i 2022 og til jernbanetrafik i 2023.

- Et stort infrastrukturprojekt som Storstrømsbroen giver afledte muligheder for en opgradering af eksisterende infrastruktur, og det er udvidelsen af havnen i Vordingborg et godt eksempel på. Vi er glade for det gode samarbejde med havnen, og glæder os over en aftale, som tilgodeser begge parter. Ud over opførelsen af den nye anlægshavn forløber arbejdet med Storstrømsbroen efter planen, og vi går snart i gang med at etablere byggepladsen og opføre betonelementfabrikken på Masnedø, siger projektdirektør Ennio Buson fra SBJV.