Abonnementsartikel

Det er besluttet at videreføre den igangværende forundersøgelse af en fast forbindelse over Kattegat. Transportministeren offentliggjorde søndag delkommissorierne for de videre undersøgelser.

En eventuel kommende fast Kattegatforbindelse har jævnligt været oppe at vende i den politiske debat. Og ideen er bestemt ikke lagt i graven.

Regeringen ser nemlig store perspektiver i en fast Kattegatforbindelse, som vil kunne binde Øst- og Vestdanmark tættere sammen og forkorte rejsetiden mellem landets to største byer med op til halvanden time for både bilister og togrejsende.

Artiklen fortsætter efter annoncen

Derfor er det besluttet, at man vil videreføre forundersøgelsen af projektet på finansloven, ligesom regeringen søndag offentliggjorde delkommissorierne for undersøgelserne.

Det er afgørende, at vi undersøger en kombineret vej- og jernbaneforbindelse og ikke bare en ren vejforbindelse, som den forhenværende minister oprindeligt ønskede.

Benny Engelbrecht

Transportminister

Kombineret løsning

Blandt andet vil Regeringen se på mulighederne for en kombineret vej- og jernbaneforbindelse samt at få belyst de klima- og miljømæssige aspekter ved at anlægge en fast Kattegatforbindelse.

- Det er afgørende, at vi undersøger en kombineret vej- og jernbaneforbindelse og ikke bare en ren vejforbindelse, som den forhenværende minister oprindeligt ønskede. Det er nemlig helt naturligt, at vi også ser på forbindelsen med klima- og miljøbriller - fordi al infrastruktur har en betydning for, om vi planlægger efter et grønnere Danmark i fremtiden. Tænk sig, hvis en ny Kattegatforbindelse grundet de markant kortere rejsetider mellem Jylland og Sjælland for eksempel kan nedbringe antallet af indenrigsflyvninger, siger transportminister Benny Engelbrecht.

Ikke kun vejforbindelse

Første analyse af projektet blev igangsat af forligskredsen bag Aftale om en grøn transportpolitik, og derfor vil transportministeren invitere forligskredsen til en drøftelse af projektet.

Artiklen fortsætter efter annoncen

Den daværende VLAK-regering tilbød de øvrige partier i den grønne forligskreds (S, RV og SF) at tilslutte sig VLAK og DF's aftale om at igangsætte forundersøgelsen. Den daværende transport-, bygnings- og boligminister stillede dog som betingelse for at indgå i aftalen, at partierne skulle forpligte sig til at igangsætte en VVM-undersøgelse af en ren vejforbindelse, såfremt der ved forundersøgelsens afslutning ikke kunne anvises finansiering til en kombineret vej- og jernbaneforbindelse. Den betingelse kunne Socialdemokratiet ikke acceptere og valgte derfor ikke at tilslutte sig aftalen.

Se her delkommissorier for de videre undersøgelser af en fast forbindelse over Kattegat.

Prisen på en Kattegatforbindelse er tidligere blevet estimeret til mellem cirka 60 og 135 milliarder kroner - afhænger af om løsningen bliver en kombineret vej/tog eller ren vejbro.