Abonnementsartikel

Venstre mener, at igangsættelsen af mange større vejprojekter vil give et boost til vejsektoren, der for længe har kørt med tomme ordrebøger.

Kristian Pihl Lorentzen (V) er tilfreds med, at mange af projekterne i Infrastrukturplan 2035 også var med i Venstres eget udspil, der blev præsenteret i starten af maj, og han ser store muligheder for, at danske entreprenører med den politiske aftale igen kan få fyldt op i ordrebøgerne.

- Det betyder rigtig meget for bygge- og anlægssektoren - specielt vejsektoren, som jo de facto har skudt tomt i øjeblikket. Der er masser af ledig kapacitet og nogle virksomheder begynder at afskedige medarbejdere. Det er jo tude-tosset i en tid, hvor vi i den grad trænger til at få udbygget vores vejnet rundt omkring i Danmark. Så det er godt, at vi nu har fået en aftale på plads, hvor finansieringen er til stede, og så kan man begynde at planlægge et forløb og nogenlunde have et ensartet aktivitetsniveau de kommende år, det betyder rigtig meget for branchen, vurderer Kristian Pihl Lorentzen, som specielt er glad for, at en ny midtjysk motorvej spiller en væsentlig rolle i aftalen.

Artiklen fortsætter efter annoncen

- Vi har jo så kæmpet hårdt for en jysk parallelmotorvej, også kaldet Hærvejsmotorvejen, som er nødvendig for at fremtidssikre den jyske transportkorridor, så det er vi selvfølgelig rigtig glade for er kommet med også - og det har været op ad bakke, det skal jeg ikke skjule. Dels fordi regeringen ikke selv spillede ud med det og dels fordi der er nogle støttepartier som direkte har trukket i den anden retning, fortæller Venstres transportordfører til MaskinTeknik.

rich-media-2
Kristian Pihl Lorentzen (V) er godt tilfreds med Venstres aftryk på Infrastrukturplan 2035. Foto: Jakob Tilma

Langsigtet plan

Dansk Vejforening var den 28. juni selv ude og kommentere på Infrastrukturplanen, og her lød det i en pressemeddelelse fra foreningen, at Infrastrukturplan 2035 vil give stabilitet i vejbranchen, og vished for, at der løbende kommer opgaver til entreprenørerne de kommende 14 år.

- Endelig har Danmark fået en infrastrukturplan, der kan give den balance i infrastrukturinvesteringerne, som branchen har så hårdt brug for. At aftalen er baseret på et bredt forlig, er rigtig positivt, idet vi er sikret en aftale med en lang levetid, siger Helle Rasmussen, sekretariatschef i Dansk Vejforening på foreningens hjemmeside.

Og hos Venstre er Kritstian Pihl Lorentzen overbevist om, at infrastrukturplanen med investeringer på mere end 50 milliarder til vejnettet vil medvirke til at sikre og skabe danske arbejdspladser.

- Vi går ind og stiller krav om, at der skal være lærlinge i forbindelse med de her projekter, og så er jeg sikker på, at de danske entreprenørvirksomheder skal nok være vakse ved havelågen - de er jo særdeles konkurrencedygtige, så jeg har stor tillid til, at der er mange danske arbejdspladser i det her, men det er vigtigt, vi kommer i gang inden at de gode folk, der er i branchen, de søger andre steder hen, lyder det fra Kristian Pihl Lorentzen.

Artiklen fortsætter efter annoncen

De første projekter til forbedring af vejnettet bliver ifølge den politiske aftale iværksat allerede i 2022. Det drejer sig blandet andet om udvidelsen af E45 og videreførelsen af Kalundborgmotorvejen.

Der er masser af ledig kapacitet, og nogle virksomheder begynder at afskedige medarbejdere.

Kristian Pihl Lorentzen, transportordfører, Venstre