Lyt til artiklen:

2021 handlede i høj grad om at holde hjulene i gang

00:00
Hastighed: ???x
04:26

Abonnementsartikel

Maskinteknik har bedt en række af branchens fremtrædende aktører om at se tilbage på 2021 - og frem mod 2022. I dag branchedirektør Klaus Nissen fra Maskinleverandørerne.

Når man skal beskrive året 2021, kommer vi ikke uden om covid-19. Om vi vil det eller ej, mener Maskinleverandørernes førstemand.

- Det er på mange måder blevet en del af vores hverdag, om end det går lidt i glemmebogen forår og sommer - for så at vende tilbage i vores bevidsthed i efterår og vinter. Vi har været igennem en genåbning, gennedlukning og så igen en genåbning af samfundet. Det har på mange måder været enormt frustrerende. At vi i skrivende stund igen ser ind i restriktioner, det er forhåbentlig forbigående. Vaccinerne bør holde hånden under det, siger Klaus Nissen.

Artiklen fortsætter efter annoncen

Det forgangne år har i høj grad handlet om, at vi skulle holde hjulene i gang.

- Denne sætning kan tolkes på mange måder og sættes ind i kontekst i mange sammenhænge. I disse Corona-tider er det også en vigtig sætning. For sideløbende med, at vi alle har en forpligtigelse til at opføre os ansvarligt og medvirke til at reducere smittetrykket - ja, så har vi også et ansvar for, at det hele ikke går i stå. Men det er også lidt uhyggeligt, hvor hurtigt et samfund kan blive lullet i søvn - og hvor hurtigt vi alle kan vænne sig til situationen, restriktionerne, begrænsningerne, håndspritten etc, siger han.

- Som aktiv organisation er det svært at lade stå til, men vi har været tvunget til, i bedste fald, at begrænse vores aktiviteter såsom medlemsmøder, eksportfremstød, internationalt samarbejde, rekruttering etc. Og det har alt sammen en pris på den lange bane, der vil tage tid at indhente. Men vi skal videre.

- Importører og forhandlere af entreprenørmaskiner kan se tilbage på et 2021, der trods covid-19 og nedlukninger kom til at ligne et normalt år for branchen. Men dramatikken og frustrationen undervejs har været stor. Store dele af samfundsdebatten har været præget af en meget akademisk tilgang. Et godt eksempel er diskussionen om hjemmearbejde og hvor forfærdeligt eller hvor godt det har været. Flere banker og forsikringsselskaber har lige frem meldt ud, at de har opsagt 25 % af deres kontorpladser fordi medarbejderne også fremadrettet skal arbejde hjemmefra. Men hallo. Det er altså kun bag en pc du kan arbejde hjemmefra. Alle de, som holder hjulene i gang, kan ikke arbejde hjemmefra. Og de blev igen glemt i det politiske spin. Tænk hvor meget hjemmearbejde har fyldt i mediebilledet. Tænk hvor lidt de, som ikke kunne arbejde hjemmefra, har fyldt. Det er tankevækkende, lyder det fra Klaus Nissen.

Når han som nu kigger tilbage på det forgangne år - kan han se tilbage på et år i Dansk Maskinhandlerforening og Maskinleverandørerne, hvor ikke meget har været som det plejer at være.

Artiklen fortsætter efter annoncen

- Corona og dens følgevirkninger for erhvervslivet i bredeste forstand har selvsagt været den altoverskyggende udfordring. Som branche- og arbejdsgiverorganisation har vi skullet navigere i et udfordrende farvand mellem patosfyldte pressemøder med topministre og efterfølgende uigennemskuelige kompensationsordninger designet og udtænkt af embedsfolk. En ikke helt nem opgave, når regeringen med deres egne ord, "asfalterer mens man kører". Det mest skandaløse og tragiske resultat af dette udsagn er minkskandalen det sande billede af. Hvis man begår en fejl, skal man stå ved det. Ikke forsøge at bortforklare og kaste andre under bussen. "This is what separate the men from the boys".

- Når vi ser frem mod 2022 bliver et stort tema de måske kommende ensartede CO2-afgifter. En "alle-for-en" CO2-afgift er ifølge de fleste eksperter den mest sikre og billigste måde hvorpå Danmark samlet set kan opnå 70 procents reduktionsmålet i 2030. Den endelige politiske beslutning afventer en ekspertgruppes arbejde og endelige anbefaling som forventes ultimo 2022. Indtil da står forhandlere og kunder i et limbo. For hvad kommer afgiften til at betyde for maskinkøbet? Indtil da vil uvisheden have en negativ betydning for investeringslysten.

Et indtil videre overset element i hele denne klima-diskussion er hvad der skal ske med alle de brugte maskiner, der byttes ind. Og det gælder jo også diesel- og benzinbiler som udskiftes til fordel for elbiler. Hvis de fossildrevne maskiner, biler etc. bare eksporteres til Grækenland, Marokko etc. - ja, så har Danmark jo ren grøn samvittighed og politikkerne kan sole sig i skåltalerne, men det samlede CO2-udslip er jo det samme.