Lyt til artiklen:

Unik føleevne hjælper nyt valsetog med at spare på brændstoffet

00:00
Hastighed: ???x
01:56

Abonnementsartikel

Et valsetog med sanser er Dynapacs seneste opfindelse. Ny teknologi hjælper maskinen til en væsentlig brændstofbesparelse.

Dynapacs nyeste tilføjelse til sortimentet af valsetog er den såkaldte CA3500D Seismic, der er efterfølgeren til CA3500D. Brændstofbesparelser er den væsentligste forskel på de to maskiner, skriver Dynapac. Den nye maskine er nemlig udstyret med en ny teknologi, som hjælper maskinen med at dossere brændstoffet bedre afhængig af det materiale, den skal arbejde med.

Dynapac kalder den nye teknologi for "Seismic," og den gør valsetoget i stand til automatisk at determinere den optimale frekvens, hvorved et givent materiale skal komprimeres.

Artiklen fortsætter efter annoncen

I hjertet af systemet sidder en indbygget maskinstyringsenhed samt en næste generations komprimeringsmåler. Denne feature gør det muligt for maskinen at føle de dynamiske karakteristika i materialet den arbejder med og derefter beregne den optimale frekvens, der kræves for at opnå det bedste komprimeringsresultat.

Rent teknisk fungerer det således, at "Seismic" komprimeringsmåleren sørger for et kontinuerligt flow af data til den indbyggede maskinstyringsenhed, som regulerer maskinens hydraulik derefter. På den måde kan Seismic-funktionen automatisk variere vibrationsfrekvensen til det optimale hvert 0,2 sekund og derved spare brændstof.

Testet brændstofeffektivitet

Dynapac skriver, at CA3500D Seismics ydeevne er blevet testet og verificeret af uafhængige kilder. Blandt andre har Swedish National Road and Transport Research Institute, som er en offentlig forskningsinstitution med fokus på transport i Sverige, superviseret en serie af brændstofforbrugstests på maskinen. Resultaterne viste en brændstofbesparelse på 28-35 procent sammenlignet med almindelig komprimering med en fikseret vibrationsfrekvens.

Dynapac er ejet af franske Fayat Group.