Lyt til artiklen:

Ny specialbelægning i bymidte

00:00
Hastighed: ???x
02:47

Abonnementsartikel

Entreprenørfirmaet Arkil har udlagt en belægning med et terrazzoagtigt udtryk på et cirka 2000 kvadratmeter stort areal i det centrale Aarhus.

Med specialbelægningen Densiphalt var det muligt for Arkil at give området mellem Arkitektskolen og Godsbanen i Aarhus et slidstærkt underlag med et arkitektonisk udtryk og plads til fortiden.

Der var blandt andet et ønske om, at områdets karakteristiske og gamle togskinner skulle være synlige i belægningen, og derfor blev skinnerne hævet op til at passe ned i den nye belægning.

Artiklen fortsætter efter annoncen

Det fortæller projektleder hos Arkil Asfalt Karsten Nielsen til Maskinteknik.

- Det var en noget mere speciel opgave end normalt på grund af efterbehandlingen og fordi underlaget skulle tilpasses det eksisterende miljø, fortæller Karsten Nielsen og fortsætter:

- Blandt andet skulle det grænse op til gamle betonkonstruktioner med den udformning, de nu havde og diverse jernstolper, som man normalt ville fjerne eller udbedre inden udlægning, siger han til Maskinteknik.

Arkil anvendte Densiphalt på et cirka 2000 kvadratmeter stort areal.

Terrazzoagtigt udtryk

Ønsket om det arkitektoniske udtryk opfyldte Arkil ved at slibe belægningen efter hærdning for derefter at forsegle asfalten med støvbinder, sådan at underlaget fik et terrazzoagtigt udtryk.

Artiklen fortsætter efter annoncen

- Hvis du lægger dig ned på belægningen, kan du se, at den er grov slebet og altså ikke poleret. Det er en balancegang at bevare tilpas friktion. Ellers er det som standard endnu mere ru og har en lys grå farve, fortæller Karsten Nielsen og tilføjer:

- Fra arkitekternes side er der også flere, der er begyndt at bruge det, da vi har mulighed for at tilbyde forskellige sammensætninger af skærver samt at tilsætte farve i mørtlen.

rich-media-3
Specialbelægningen er blevet slebet efter hærdningen med dette resultat. Foto: Arkil.

Specialbelægningen Densiphalt udlægges som en åben asfalt, med et hulrum på 26-28 procent, hvorefter en højstyrkemørtel slemmes ned i asfalten, der gør asfalten beregnet til at modstå ekstrem, statisk belastning.

- Man kan sige, at Densiphalt består af de bedste egenskaber fra asfaltverdenen, og de bedste fra betonverdenen, forklarer Karsten Nielsen.

Af den grund var specialbelægningen oplagt at bruge, da området både skal holde til de mange arrangementer ved Godsbanen og tung lastbiltrafik samt fungere som passage til den indre bydel.

Artiklen fortsætter efter annoncen

Densiphalt til flyhangarer

Men specialbelægningen er ikke et enkeltstående eksempel hos Arkil, som også anvender Densiphalt i en lang række andre projekter såsom industrihaller, renovering af betongulve, glatbaner, busstationer og standpladser til fly.

Grundet specialbelægningens tæthed egner Densiphalt sig også til tankstationer, da belægningen er ugennemtrængelig.

rich-media-5
Specialbelægningen kan holde til høj belastning fra eksempelvis tung lastbiltrafik. Foto: Arkil.

Projektet mellem Arkitektskolen og Godsbanen i Aarhus stod på i perioden april til juni 2022 med Aarhus Kommune som bygherre.

I forbindelse med projektet var Arkil underentreprenør til Danjord.