Lyt til artiklen:

Ny Bobcat-importør lægger an til massivt tryk: Vi er sultne

00:00
Hastighed: ???x
02:20

Abonnementsartikel

For et halvt år siden landede Stenderup A/S importøraftalen med amerikanske Bobcat. I det kommende år vil det danske marked opleve trykket fra sultne sælgere, lover direktøren.

På globalt plan er amerikanske Bobcat et stort toneangivende brand, mens man på det danske marked har spillet en lidt mindre rolle. Det har den nye importør og forhandler, Stenderup A/S, tænkt sig at lave om på.

- Vi har et stærkt brand i Bobcat, og vi har en rigtig stærk salgsstyrke, der som altid er sultne, siger Troels S. Jensen, der ser et kæmpe potentiale for de røde og hvide katte i Danmark.

Artiklen fortsætter efter annoncen

- Jeg mener, at Bobcat har kvaliteterne til at sidde på i hvert fald ti procent af det danske marked inden for en kort årrække. Det er vores målsætning, siger Stenderupdirektøren, der på nuværende tidspunkt fordeler sin forretning med 40 procent mod landbruget og 60 procent mod bygge og anlæg. For fem år siden var det 95 procent landbrug, og salget til landbruget er ikke faldet i perioden.

rich-media-2
Troels Stausholm Jensen er medindehaver og direktør for familievirksomheden Stenderup, der har hjemme i det sydlige Jylland. Arkivfoto: Stenderup.

Hos Stenderup A/S har man siden aftalen kom i hus i foråret dog måtte være meget mere tilbageholdende, end temperamentet egentlig plejer at række til.

- Der har været store leveringsproblemer, og jeg vil ikke starte vores tilværelse med Bobcat i Danmark med at skaffe en masse kunder, der så skal gå og vente i mange måneder på måske at få deres maskiner, siger Troels S. Jensen, der i stedet har holdt katten under hatten og fokuseret på internt at forberede organisationen på en større lancering senere, når forsyningskæderne er svejset ordentligt sammen.

- Bobcat er toppen af poppen, og det skal bare spille, når vi sætter tryk på, siger Troels S. Jensen, der har haft alle sine servicefolk på intensive kurser i Tjekkiet, så de er fuldt opdaterede. Og virksomhedens 10 sælgere er også klædt godt på til opgaven.

- Med fare for at blive misforstået, så kommer vi fra Stenderup med lidt en bonderøvstilgang ind i en entreprenørverden, hvor man mange steder er blevet lidt selvfede. Vi kommer med et stærkt brand, der måske har manglet lidt kærlighed i de senere år, og så med vores salgsstyrke, der kommer med kæmpe gåpåmod, dælme kører til Sjælland klokken fire om morgenen og fandme tager telefonen både lørdag og søndag, forklarer Troels S. Jensen, der ser frem til for alvor at sætte salgsmotoren i gear og træde pedalen i bund.

Artiklen fortsætter efter annoncen

- Det er et rigtig godt match for både Stenderup og Bobcat, siger Troels S. Jensen, der ser frem til et spændende 2023.