Lyt til artiklen:

Flydende maskinlevering

00:00
Hastighed: ???x
01:29

Abonnementsartikel

Overdragelsen af en L260H hjullæsser fra Volvo CE til det schweiziske firma AG Balmholz viste sig at være ukonventionel.

Der var brug for en slæbebåd og en flåde for at levere en Volvo L260H over en sø til et øde beliggende stenbrud i den schweiziske kanton Bern, hvor den fremover skal bruges i det tunge arbejde.

Slæbebåden skubbede en ponton med den 35 tons tunge Volvo-læsser til det idyllisk beliggende stenbrud tilhørende AG Balmholz, på den nordlige bred af søen Thun. Leveringen er samtidig den første Volvo CE-maskine til AG Balmholz.

Artiklen fortsætter efter annoncen

Stenbruddets enestående beliggenhed ved Berner-foden af Alperne på den stejle nordlige bred af Thunsøen gør transport af varer og minematerialer til og fra stenbruddet til en udfordring. Selvom den er tilgængelig via den snoede søvej, der løber mellem Thun og Interlaken, er ruten begrænset til belastninger på 34 tons. Så der var ingen chance for at transportere læssemaskinen ad landevejen.

rich-media-2
Her losses maskinen efter rejsen over floden. Pressefoto.

Stenbruddet er blot et af kun 10 i hele Schweiz. Hvert år udvinder medarbejderne hos AG Balmholz omkring 250.000 tons sten, som forarbejdes til blokke til hydraulikteknik, jernbaneballaster, spåner og knust sand. Meget af dette materiale transporteres til kunder i hele Schweiz på skibe over vandet til Thun, hvor det losses og derefter transporteres med jernbane.

AG Balmholz planlægger at bruge hjullæsseren i omkring 1.000 driftstimer om året i de næste 10 år, før det bliver tid til at udskifte denne hårdtarbejdende maskine.