Lyt til artiklen:

Belægning gør det muligt at flytte Femern-tunnelens elementer

00:00
Hastighed: ???x
02:44

Abonnementsartikel

Støbningen af epoxybelægningen på Femern-tunnelens betonskinner har krævet udvikling af helt nye metoder.

En epoxybelægning skal sikre, at tunnel-elementerne til Femern-forbindelsen kan glide så jævnt og friktionsfrit som muligt fra fabrikken til tørdokken.

Derudover skal belægningen også sikre, at det sker med det lavest mulige energiforbrug.

Artiklen fortsætter efter annoncen

Det oplyser danske KBT Waterproofing A/S, i en pressemeddelelse, som har indgået en kontrakt med Femern Link Contractors, FLC, om epoxybelægningen på tunnelens såkaldte 'Skidding Beams'.

Støbehaller ved Femern nærmer sig færdiggørelse

Se også:

Støbehaller ved Femern nærmer sig færdiggørelse

Skidding Beams er de massive betonskinner, som de tusind-tons tunge tunnel-elementer skal glide på, når elementerne bliver skubbet ud fra fabriksanlægget til tørdokken for efterfølgende at blive sejlet ud til den endelige nedsænkning på havbunden.

Før og efter

Hver Skidding Beam, betonskinne, er cirka 500 meter lang, så kravene til og præcision og styrke er, ifølge KBT, enorme - både hvad angår betonen som skinnerne er støbt i, og epoxyen som KBT påfører ovenpå.

Vægten af selve elementet bliver koncentreret på nogle få punkter under hver donkraft, som løfter hele elementet fri af skinnerne.

Overfladen skal derfor være ekstremt hård og meget glat, helt uden lufthuller eller bobler og med en jævnhed, der i dette tilfælde er på omkring to millimeter langsgående på hver af de 500 meter lange og 70 centimeter brede skinner.

Artiklen fortsætter efter annoncen

rich-media-4
Før epoxybelægning. Foto: KBT Waterproofing.
rich-media-5
Efter epoxybelægning. Foto: KBT Waterproofing.

For at kunne leve op til projektets krav, har støbningen på epoxy-belægningen på Femern-tunnelens betonskinner krævet udvikling af helt nye metoder.

Den valgte løsning fra KBT er således en kombination af et unikt epoxymateriale, nogle specielle skinner til støbeforme og en detaljeret arbejdsgang med måling af højder både under og efter udførelse.

Tunnelportalen til Tyskland toner frem

Se også:

Tunnelportalen til Tyskland toner frem

Dertil kommer dokumentation af målopfyldelsen, som i samarbejde med FLC's landmålere og kvalitetsteam, giver vished for korrekt udkørsel af hver etape.

I forvejen til stede

Inden opstart har det været nødvendigt at forberede og uddanne en række medarbejdere på KBT's testcenter i Lynge, så alle vidste, hvordan opgaverne blev løst bedst muligt.

- Vi er selvfølgelig stolte over endnu en gang at få mulighed for at bidrage til dette fantastiske projekt, siger projektdirektør i KBT, Andreas Hensen, i pressemeddelelsen.

Artiklen fortsætter efter annoncen

Virksomheden er nemlig i forvejen til stede på Femern-projektet med vandtætning af ti special-tunnelelementer. Det sker med en akryl-sprøjtemembran, som i dag er brugt på en lang række danske broer, oplyser KBT.

Kontrakten er epoxybelægning på sænketunnelens Skidding Beams beløber sig til et tocifret millionbeløb. KBT forventer, at opgaven bliver løst af et team på omkring 15 mand. En del af dem vil blive ansat lokalt gennem Femern Agency.