Tilføj til lytteliste
Tilføj til lytteliste
Tilføj til lytteliste
På lytteliste
Tilføj til lytteliste
Lyt til artiklen:
Femern-projektet bidrager til vokseværk hos lokal entreprenør
Abonnementsartikel
Entreprenøren Holbøll har nydt godt af aktiviteten i hjemregionen. Da aktivitetsniveauet var på sit højeste, var 125 folk og 26 store entreprenørmaskiner fra Holbøll beskæftiget på Femern-projektet
Det er med den fineste udsigt over Femern Bælt, at maskinfører Mogens Rasmussen og hans Hitachi-gravemaskine kører rundt og finretter sand ved Rødbyhavn på Lolland.
Han er ansat hos entreprenøren Holbøll, der er baseret ikke langt fra Næstved og hyret ind som underentreprenør hos det ene af de to store entreprenørkonsortier Fehmarn Belt Contractors (FBC).
- Vi er i gang med at lave et 3,5 kilometer langt sanddige hele vejen rundt hernede, hvor vi skal have pumpet jord ind. Snart skal vi i gang med at fjerne det midlertidige dige ved portalhullet, så de kan komme i gang med at sætte nogle tunnelelementer ned, fortæller Mogens Rasmussen.
Han har arbejdet på projektet i tre år, og på den tid, har han været med til at tage imod 19 millioner kubikmeter jord ude fra tunneltracéet.
- Det er meget spændende. Det er jo et internationalt projekt, og der er mange, der er blandet ind i det, siger den garvede maskinfører.
Enorm betydning
Lige nu er han en blandt få fra Holbøll, der arbejder på byggepladsen ved Rødbyhavn, men sådan har det ikke været hele tiden, fortæller administrerende direktør i Holbøll, Carl-Ole Holbøll.
- Femern-projektet har haft en enorm betydning for os som lokal entreprenør. Da aktiviteten dernede var på sit højeste, havde vi 125 folk og 26 store entreprenørmaskiner beskæftiget, så det gav os en betydelig vækst, siger han.
Men det er ikke kun selve Femern-projektet, som har givet arbejde og vækst til den lokale entreprenør. Tunnelprojektet har nemlig affødt en række mindre projekter i regionen.
- Eksempelvis har vi været med på opførelsen af en ny, stor transformerstation ikke langt fra byggepladsen, som skal levere strøm til tunnelen. Det er bare ét af mange projekter, som er udsprunget af Femern-projektet, siger Carl-Ole Holbøll.
Har givet vigtige erfaringer
Hos entreprenøren var man aldrig i tvivl om, hvorvidt man skulle byde ind på opgaver på projektet, fortæller direktøren.
- Vi har rigtig mange medarbejdere, der kommer fra det område, så når der kommer så stort et projekt, så skal vi selvfølgelig være med, siger han.
Det har desuden givet vigtig erfaring med at arbejde på store projekter og for store internationale konsortier, fortæller Carl-Ole Holbøll.
- Femern Bælt-forbindelsen er jo et kæmpe projekt. Det er noget lidt andet, end det vi normalt laver til hverdag, siger han.
- Der er ingen tvivl om, at vi er stolte af at have været med fra start af - og stadig er med. Og så bliver det da fedt, den dag tunnelen åbner, at vi kan køre igennem, pege og sige, at vi var med til at bygge den. Det giver en god fornemmelse i maven.