Abonnementsartikel

Det er måske alligevel ikke så ligetil at beslutte, om Billund-Vejle skal være en letbane eller en jernbane mellem Jelling og Billund.

Helge Bay fra Letbaner.dk har i en henvendelse til Folketingets Transportudvalg peget på, at valget af system - letbane eller jernbane - mellem Vejle og Billund skal afgøres til april, og at valget står imellem at etablere en jernbane fra Jelling, eller en letbane fra Vejle til Billund.

- Jernbaneløsningen vil fratage Nordvestjylland sine IC-tog og skabe et stort behov for flere baner. Trafikstyrelsens rapport "Forundersøgelse af banebetjening af Billund" anslår jernbaneløsningens rejsetid Vejle-Billund til 29 minutter - 26 procent mere end letbanens 23 minutter. Rapporten vurderer prisen ud fra en "let" sidebane til 120 kilometer i timen uden godstrafik og uden elektrificering til cirka 0,7 milliarder kroner. Men prisen er undervurderet, da banen også bør elektrificeres, når Herning-banen ved Jelling nu bliver det, forklarer Helge Bay, der er Letbaner.dk's baneekspert.

Artiklen fortsætter efter annoncen

Anstrengt

Han peger videre på, at rapporten vurderer den foreslåede trafik i Grejsdalen som "anstrengt", og at de direkte IC-tog fra Struer, Holstebro og Herning, samt de supplerende myldretidstog fra Herning, må ophøre for at give plads til to lufthavnstog i timen.

- Togene mellem Jelling-Vejle vil køre i en så stram køreplan, at de sandsynligvis ikke vil kunne køres videre fra Vejle til eksempelvis Fredericia eller Kolding af hensyn til rettidigheden. Det betyder, at alle de rejsende til Billund sandsynligvis alligevel skal skifte tog i Vejle ligesom med letbaneløsningen, fortsætter Helge Bay.

Dermed vil rejser til og fra for eksempel Odense og København i givet fald altid indebære togskift i Vejle, hedder det i rapporten, som ikke beskriver muligheden for at videreføre lufthavnstogene til Fredericia eller Kolding.

IC forsvinder fra Vejle

Helge Bay noterer, at gennemføres lufthavnstogene alligevel til eksempelvis Fredericia, vil det sandsynligvis betyde, at Timemodellens sidste IC-tog Aarhus-Vejle-København vil forsvinde fra Vejle og køre over fjorden i stedet. Der vil nemlig mangle plads på skinnerne syd for Vejle og især fra Brejning til Fredericia.

For at afhjælpe det må der investeres flere penge i nye spor fra Jelling til Horsens i retning Aarhus til en pris af cirka 1,6 milliarder kroner og måske en stikbane mod Herning - pris cirka 0,4 milliarder kroner.

Artiklen fortsætter efter annoncen

- Det vil sige, at Billundbanen med elektrificering og nødvendige udvidelser kan blive meget dyrere - anslået tre milliarder kroner. En letbaneløsning kan følge den korteste rute mellem Vejle og Billund uden om den langsomme Grejsdal uden at forringe togene fra Vejle, Herning og Holstebro. Letbanen bliver hurtigere, selv om den i Vejle skal køre langsomt igennem byens gader, forklarer Helge Bay, der mener, at en letbane mellem Vejle og Billund med en kapacitet på to-fire tog i timen kan anlægges for cirka 1,5 milliarder kroner, og at det er den løsning, der bør vælges.