Abonnementsartikel

Den el-drevede eHoftrac står ikke tilbage for den mere traditionelle diesel-model Hoftrac 1160 Plus.

El eller diesel? Det er nok et spørgsmål, der med årene vil blive mere og mere relevant. For de store gravemaskiner har vi allerede set eksempler på hybrid-modeller, og når vi ser på de lidt mindre maskiner, kan det nu også lade sig gøre at få rene el-modeller.

Den tyske producent Weidemann har gjort det op til den enkelte at vurdere, om man er til el eller diesel, når der skal investeres i en ny minilæsser. De har nemlig begge dele. I denne udgave af PowerGear ser vi derfor på to udgaver af stort set den samme maskine, hvor den største forskel umiddelbart ligger i, om der skal hældes diesel på tanken, eller om det er batteriet, der skal lades op.

Artiklen fortsætter efter annoncen

Der er tale om den traditionelle Hoftrac 1160 Plus, der kører på diesel, samt eHoftrac som er skabt i førstnævtes billede - men med en helt anden indmad.

Der er således tale om en test af to maskiner, hvor vi naturligvis også kigger på, hvordan de to maskiner adskiller sig fra hinanden.

I den forbindelse kan det nok ikke undgås, at man går ind til sådan en test med en - om ikke fordom - så lad os kalde det en forventning om hvilken maskine, der vil klare sig bedst. Det lagde testeamet da heller ikke skjul på. Men resultatet skulle vise sig at overraske en del.

Stabiliteten fejler

Vi starter imidlertid med at kigge på de ting, de to maskiner har til fælles.

- Det er en meget smal model, der kan dreje skarpt, så den er fin at komme omkring med. Men det går også ud over stabiliteten, konstaterer Jens Suusgaard. Og han bakkes op af kollegaen Knud Lynggård:

Artiklen fortsætter efter annoncen

- Ja, den kan nemt dreje 90 grader, men når man gør det, skal man være opmærksom på stabiliteten, lyder hans vurdering.

Når det kommer til komforten, skal man naturligvis huske på, at der er tale om en lille maskine uden lukket kabine, og det sætter sit præg.

- Generelt - og for dem begge - vil jeg sige, at der ikke er så meget komfort, fortæller Tommy Larsen, efter at have brugt noget tid i begge ­modeller. Og det er en konklusion, der er bred enighed om.

- Nej, det er ikke en, man skal køre i en hel dag. Men det vil man typisk heller ikke med sådan en maskine, tilføjer Knud Lynggård.

Jens Suusgaard har i øvrigt et ekstra kritikpunkt i forhold til diesel-modellen.

Artiklen fortsætter efter annoncen

- Knappen, som man skifter mellem højt og lavt gear, sidder rigtigt dumt på joysticket, så man nemt kommer til at trykke på den ved en fejl, hvis man for eksempel har handsker på, fortæller han.

Mangler alarm

Når man sætter de to modeller til at arbejde ved siden af hinanden, er der én - og ganske naturlig - ting, man straks lægger mærke til: Støjniveauet.

I udgangspunktet står diesel-maskinen til et maksimalt støjniveau på 85 decibel, hvilket stemmer meget godt overens med testteamets målinger. Men det er naturligvis også en del, hvis der skal arbejdes i længere perioder.

- Der er det selvfølgelig noget andet med el-­modellen. Her er det primært arbejdsopgaverne, der larmer, lyder det fra Jens Suusgaard.

- Vi kunne for eksempel fint gå ved siden af maskinen og snakke, mens den kørte. Og det er altså meget rart, fortsætter han.

Artiklen fortsætter efter annoncen

- Den eneste ulempe, der er i den sammenhæng, er, at den mangler en bak-alarm. Hvis der går en og arbejder bag maskinen, og den kommer bakkende, så hører han den ikke. Så der kan godt ske noget på den bekostning, tilføjer Tommy Larsen.

Overraskende kræfter

Så på støjniveauet ligger eHoftrac et godt stykke foran sin diesel-drevede fætter - hvilket var helt som forventet. Til gengæld havde testteamet en anden forventning, der viste sig ikke at holde stik.

- I forhold til brydekraften blev jeg faktisk ­meget overrasket. For det viser sig, at den el-­drevede maskine har en bedre brydekraft end diesel-modellen. Jeg prøvede for eksempel at fylde skovlen i en stak stabilgrus, og der kunne jeg uden problemer fylde den med el-­maskinen, mens det kneb lidt mere, når jeg sad i diesel-­maskinen, forklarer Jens Suusgaard, der er tydeligt imponeret over eHoftracks evner.

- Min erfaring er også, at selv om diesel-modellen i udgangspunktet kan yde mere, så er den altså ikke stærkere end el-modellen. Og det synes jeg faktisk er ret utroligt, for jeg var overbevist om, at dieselmaskinen var meget stærkere, supplerer Tommy Larsen.

El frem for diesel

Hvis vi zoomer lidt ud igen, er der i testteamet bred enighed om, at der er tale om to fornuftige maskiner. Der, hvor de begge falder klart igennem, er på stabiliteten - hvilket er en direkte konsekvens af det design, der gør dem ideelle til opgaver, hvor der ikke er så meget plads. Man kan jo ikke altid få både i pose og i sæk.

Artiklen fortsætter efter annoncen

Hvis man skal vælge mellem de to modeller, skal man gøre op med sig selv, hvordan den skal bruges. I den ideelle verden ville de fleste nok vælge el-modellen, da støjniveauet gør den væsentlig mere behagelig at arbejde med, og brydekraften viser sig at være helt i top.

- Jeg ville nok vælge el-modellen. Jeg synes, den har bedre brydekraft, og så er det rart, at den ikke støjer så meget, fortæller Knud Lynggård således. Hele testteamet er i øvrigt enig om, at man selvfølgelig skal holde det op imod, hvor længe man forventer at arbejde med maskinen, da batteriets kapacitet og ladetid er væsentlige faktorer.

Lang ladetid

Her oplyser producenten, at den skal lade i op til otte timer, før batteriet er fuldt igen. Afhængig af arbejdsopgaven kan batteriet køre i fire-seks timer på én opladning. Men hvis man udsætter maskinen for tungt arbejde, skal man ikke regne med så lang arbejdstid.

Skal der arbejdes indendørs, eller hvis arbejdsopgaverne ikke er så intensive, er der ikke nogen tvivl om, at eHoftrac har sin berettigelse.

- Det er en fin maskine til nedrivningsopgaver, hvor man kører inde i en bygning, men den er også ideel til anlægsgartneren og kirkegårde - eller til landmanden, som også kører indendørs, lyder det afslutningsvis fra Jens Suusgaard.