Abonnementsartikel

Aarhus Havn og MT Højgaard har underskrevet aftale om hovedentreprisekontrakten på 140 millioner kroner på kajer og moler i den nye færgeterminal.

Trafikken til og fra havnen i Aarhus udgør i dag omkring 14 procent af den samlede trafik i nærområdet. Det befærdede Nørreportkryds vil fra 2020 blive lettet, når færgetrafikken flyttes til Østhavnen i stedet for pier 3, hvor terminalen ligger i dag.

MT Højgaard er blevet tildelt hovedentreprisekontrakten og skal stå for etableringen af nye færgelejer.

Artiklen fortsætter efter annoncen

- Hos Aarhus Havn er vi glade for licitationsforløbet. Med MT Højgaard har vi fået en erfaren virksomhed til at varetage hovedentreprisen. Vi er glade for, at vi om cirka to år kan tilbyde Molslinjen en helt ny færgeterminal og samtidig bidrage til, at trafikken i midtbyen bliver reduceret. Vi er selv i gang med en plan for opgradering af Østhavnsvej, så færgetrafikken kan afvikles flydende på havneområdet, siger havnedirektør Jakob Flyvbjerg Christensen.

Det er et rigtig spændende projekt, som vil få stor betydning for infrastrukturen i Aarhus, og som vi glæder os til at gå i gang med.

Afdelingschef Jimmy Laursen

MT Højgaard

Entreprisen omfatter etablering af kajer, fundamenter for ramper, bundsikring i færgelejerne, moler, stenkastninger, uddybning og opfyld på Østhavnsvej. Kontrakten har en værdi af 140 millioner kroner. Desuden skal Molslinjen og Aarhus Havn sideløbende opføre terminalbygning, værksted, ramper, terminalbelægning og tilkørselsveje.

- Det er et rigtig spændende projekt, som vil få stor betydning for infrastrukturen i Aarhus, og som vi glæder os til at gå i gang med. De sidste par år har vi stået for flere havneprojekter, blandt andet ombygningen af færgelejer i E-ferry-projektet på Sydfyn, Ærø og Als, Ballen færgehavn på Samsø samt renovering af Aabenraa Havn, siger Jimmy Laursen, der er afdelingschef i MT Højgaard.

Hurtigere af og på

Færgeterminalen skal primært anvendes af Molslinjen, og flytningen til Østhavnen vil betyde, at færgelejerne og især opmarcharealerne bliver placeret mere hensigtsmæssigt end de nuværende, så det bliver lettere og hurtigere at tømme og fylde færgerne.

Artiklen fortsætter efter annoncen

Desuden betyder placeringen yderst på Østhavnen, at færgetrafikken sker i god afstand til resten af byen, og at trafikken kan ledes udenom midtbyen. Den nye terminal vil ikke have indflydelse på den eksisterende anløbsplads for vandfly i området.

Rambøll er bygherrerådgiver og vil sammen med Aarhus Havns egne ingeniører udføre tilsyn med projektet. Arbejdet forventes at gå i gang i august 2018 og afleveres i foråret 2020.