Abonnementsartikel

NCC Civil Engineering har valgt Danmarks første kompakte Hitachi ZX145W-6 til deres by-opgaver, hvor pladsen ofte er begrænset.

- Med den ekstra korte ende og krøjeradius holder vi os altid inden for afspærringerne og generer ikke bytrafikken, fortæller materialechef Kristian Andersen fra NCC Civil Engineering om virksomhedens to nye Hitachi ZX145W-6 gravemaskiner.

- Når vi laver nyanlæg og omlægninger af fjernvarme, ledningsarbejde og kloak, oplever vi den samme udfordring overalt. Pladsen er trang, når vi krøjer rundt tæt på bilister, cyklister og fodgængere. Derfor er det vigtigt for sikkerheden, at de nye maskiner er korte og har todelt bom, siger han videre.

Artiklen fortsætter efter annoncen

Aktuelt arbejdes der på en krævende opgave. Der skal graves en rende på 10 kilometer fra Emdrupvej til Gentofte, og det vil lægge beslag på den ene maskine i ni måneder.

Når vi laver nyanlæg og omlægninger af fjernvarme, ledningsarbejde og kloak, oplever vi den samme udfordring overalt. Pladsen er trang, når vi krøjer rundt tæt på bilister, cyklister og fodgængere.

Materialechef Kristian Andersen

NCC Civil Engineering

Første i Danmark

De nye 17-tons Hitachi er de første kompakte gravemaskiner på hjul, som importøren H.P. Entreprenørmaskiner har leveret til det danske marked.

- På vej- og ledningsarbejde er det rart at være fleksibel, og med hjul i stedet for bælter kan man lige køre 100 meter hen ad gaden. Det hele går hurtigere, og så skåner vi belægningerne, siger Kristian Andersen, der har gode erfaringer med Hitachi i maskinparken.

- Vi har 10-12 Hitachi maskiner, og når vi måler på dem, er dieselforbruget fornuftigt, siger han.

Artiklen fortsætter efter annoncen

Hitachi ZX145W-6 har dieseloxiderings-katalysator (DOC), urea-blanderør, SCR-system og lyddæmper, såvel som DPF. Avancerede teknologier, der bidrager til at reducere emissioner og støjniveauer.

- Samtidig har vi valgt at skifte til GTL Fuel, som er en dieselolie udvundet af naturgas, der belaster miljøet markant mindre end almindelig diesel, forklarer Kristian Andersen og fortsætter:

- Så de nye maskiner udleder cirka 40 procent mindre CO2 og omkring 30 procent færre NOx-partikler. Et andet tiltag er bio-hydraulikolie, der er biologisk nedbrydelig, så vi ikke skader miljøet, hvis der spildes lidt.

Driftssikkerhed og effektivitet er i fokus på flere områder på Hitachi ZX145W-6. Ekspansionsbeholderen er monteret oven på motorens kølesystem. Den nye placering betyder, at luften ledes effektivt væk, så motordelene undgår overophedning.

Service og vedligehold er enkel med den opdelte motorhjelm, der giver nem adgang til motorrummet. Brugervenligheden gælder også brændstoffilteret, der skrues på plads, og dermed er lettere at udskifte.

Artiklen fortsætter efter annoncen

Maskinerne er begge udstyret med en aftagelig Engcon EC219 tiltrotator. For optimal styring af denne er der monteret et Excidor styresystem.