Abonnementsartikel

Nordhavn er i fuld gang med at få en ny metroafgrening, og boremaskinerne Alice og Frida kan nu begynde boringen.

De karakteristiske grønne Metrohegn fylder allerede godt i landskabet i Indre Nordhavn. Stationsrummet og tunnelens opkørsel er ved at være etableret, og nu er de cirka 140 meter lange boremaskiner blevet samlet og klar til at bore ind mod Øster Søgade, hvor afgreningen skal ramme Cityringen.

Maskinerne har fået navnene Alice og Frida, og når tunnelboringen går i gang, borer maskinerne ind under Kalkbrænderihavnsgade og fortsætter derefter under Østerbro med kurs mod deres endestation på byggepladsen i Sortedams Søen.

Artiklen fortsætter efter annoncen

Tunnelboremaskinerne borer i 25-30 meters dybde, men på trods af dybden sker det ind i mellem, at folk, der bor over strækningen, kan mærke kortvarige vibrationer i den periode, hvor maskinerne passerer. Det tager typisk 2-4 dage for en maskine at passere.

Den cirka tre kilometer lange metroafgrening M4 til Nordhavn åbner ved årsskiftet 2019/2020. Først med de to stationer Nordhavn og Orientkaj, og siden bliver linjen udbygget med yderligere stationer, efterhånden som byudviklingen skrider frem. Nordhavnslinjen støder til Cityringen, så stoppet efter Nordhavn i sydgående retning er Østerport metrostation. Herfra fortsætter toget som en del af Cityringen til København H metrostation. Nordhavn og Orientkaj metrostationer får tilsammen omkring 11.000 passagerer i døgnet.