Abonnementsartikel

Tre italienske entreprenørfirmaer udgør konsortiet, der skal bygge den nye Storstrømsbro. Nu vil Vejdirektoratet have konkursramt part endegyldigt ud.

Der har været megen uro om byggeriet af den nye Storstrømsbro, og selve byggeriet er ikke engang begyndt endnu.

Nu er næste kapitel i historien om entreprenørerne bag projektet ved at blive skrevet. Italienske Condotte er begæret konkurs i hjemlandet, efter det ikke er lykkedes at komme i mål med den rekonstruktion af entreprenørvirksomheden, som blev igangsat i januar.

Artiklen fortsætter efter annoncen

Det skriver Vejdirektoratet i en pressemeddelelse. I samme meddelelse, som er fra sidste uge, gør man det klart, at det ikke ventes at føre til yderligere foranstaltninger. Men det har nu ændret sig.

Condotte kan selvfølgelig ikke være en del af projektet længere. De ryger ud af aftalen.

Projektdirektør Erik Stoklund Larsen

Vejdirektoratet

Skandaleombrust projekt

Condotte vandt projektet i oktober sidste år i konsortium med Itinera og Grandi Lavori Fincosit.

Bare få måneder senere kom det frem, at Condotte og Grandi Lavori Fincosit var blandet ind i en korruptionssag i Italien. Underskrivelsen af bro-kontrakten blev udsat, og da man fik skrevet den færdig, var Condotte næsten skrevet ud af kontrakten, da de stod tilbage med en kontraktandel på blot 0,01 procent.

Men Condotte har beholdt to pladser i bestyrelsen for det danske selskab, som er oprettet til at stå for opførelsen af broen. Det skriver Fagbladet 3F.

Artiklen fortsætter efter annoncen

- Vi forventer, at Condottes bestyrelsesmedlemmer vil blive fjernet fra det danske selskab, nu hvor Condotte ikke længere kan være med i projektet, siger Vejdirektoratets projektdirektør, Erik Stoklund Larsen, til Fagbladet 3F.

- Condotte kan selvfølgelig ikke være en del af projektet længere. De ryger ud af aftalen. Vi afventer en formel henvendelse fra konsortiet om den her udvikling, og så skal vi finde ud af, hvordan Condotte rent praktisk bliver skrevet ud af kontrakten, siger han videre til mediet.