Abonnementsartikel

Der er ikke planlagt infrastrukturprojekter efter 2020 i den seneste finanslov, påpeger Magnus Heunicke (S), og håber på at regeringen finder penge i forhandlingsfasen.

"Reservationen til første etape af Næstved-Rønnede motorvejen er teknisk placeret efter 2022."

Sådan stod der i det svar, trafikordfører Magnus Heunicke (S) fik af transportminister Ole Birk Olesen (LA) onsdag. Og det er en skuffet socialdemokrat, der evaluerer den nye information.

Artiklen fortsætter efter annoncen

- Der er hverken asfalt eller jernbane i denne finanslov. Og jeg synes, det er en alvorlig situation at bringe de steder i Danmark i, som virkelig har et behov for ny infrastruktur, siger han og referer til brancheorganisationen DI's seneste undersøgelse:

- De kommuner, der klarer sig godt på erhvervsvenlighed, har den nødvendige infrastruktur. Dem, der ikke gør, har ikke de nødvendige veje og jernbaner. Og de ser heller ikke ud til at få det i nærmeste fremtid takket være regeringen, siger han.

Pengene er der stadig

Det var Magnus Heunicke selv, som fik sat penge af til flere vejstrækninger på tværs af hele landet. Fra Ribe til Haderup, Kalundborg og ikke mindst Næstved, der også er hans egen opstillingskreds. Og de 279,9 millioner kroner står stadig på bankbogen. Bare med en senere udbetalingsdato.

- Pengene er placeret efter overslagsårene, og det er for sent. Vi skal have fremrykket investeringen, for hverken borgere eller erhvervsliv kan være tilfredse med den anden situation, erklærer ordføreren, som mener, der er et stort hul i planerne for ny infrastruktur i Danmark.

I 2020 udløber nemlig den grønne forligspakke, som er det seneste helt store infrastrukforlig. Og Magnus Heunicke håber, at regeringen er villig til forhandling.

Artiklen fortsætter efter annoncen

- Første etape af Næstved-Rønnede motorvejen skal fremrykkes sammen med flere andre projekter. Vi skal have en plan for en udvikling af infrastrukturen efter 2020, for vi er i en situation, hvor det tager år, fra vi lander den politiske beslutning, indtil der kommer maskiner på jorden.

Genoptager i 2019

I Venstre er der ikke megen forståelde for Magnus Heunickes indsigelser. Transportordfører Kristian Pihl Lorentzen mener, socialdemokraten skal se indad, før han sender ansvaret for udskydelsen i regeringens retning.

- Da Magnus Heunicke var minister i 2014, fik han den besked i finansministeriet, at der ikke var noget økonomisk råderum til flere infrastrukturprojekter før 2021. Det arvede vores regering, da vi fik magten i 2015, siger han og understreger, at man ikke har tænkt sig at sløjfe Næstved-forbindelsen.

- I regeringen arbejder vi med en "masterplan" for dansk infrastruktur. Det skal være slut med de lappeløsninger, som vi har kørt med hidtil. Derfor sætter vi os til forhandlingsbordet i efteråret 2019, om vi skulle genvinde magten. Og til den tid vil vi gerne have Socialdemokratiet med i et forlig, siger Kristian Pihl Lorentzen, der håber "de røde" til den tid medbrigner penge.

- Vi har afsat 19,5 milliarder kroner efter et folketingsvalg. Vi ser frem til, hvad Socialdemokratiet bringer med til bordet, lyder det.