Abonnementsartikel

Resultaterne var ikke så gode som ønsket, men bilisterne satte hastigheden ned ved et vejarbejde på Sjælland, hvor en varsling om nedsat hastighed blev sendt ud via bilradioerne.

Warning Systems under Syddansk Innovation i samarbejde med Vejdirektoratet sendte varslinger om at sænke farten ved et vejarbejde på Vestmotorvejen ved Bjæverskov.

Formålet med forsøget, som blev gennemført over tre uger i oktober, var at få hastigheden sat ned ved et vejarbejde med en hastighedsbegrænsning på 80 km/t.

Artiklen fortsætter efter annoncen

Forsøget viser, at bilisterne i snit sænker farten med fem procent i den periode, varslingerne blev sendt over radioen i forhold til de øvrige perioder.

Vores konklusion er, at denne type varslinger har en positiv effekt på farten. Dog må vi også sige, at et vist antal bilister slet og ret ignorerede beskeden og drønede forbi vejarbejdet.

Projektleder Jesper Kragh Jørgensen

Syddansk Innovation

Positiv effekt

- Vi målte på omkring 400.000 forbipasserende køretøjer under forsøget. Vores konklusion er, at denne type varslinger har en positiv effekt på farten. Dog må vi også sige, at et vist antal bilister slet og ret ignorerede beskeden og drønede forbi vejarbejdet, siger Jesper Kragh Jørgensen, der er projektleder i Syddansk Innovation.

Varslingssystemet kaldet SafeTrack sendte en indtalt besked, som lød "Vejarbejde forude, hastighedsgrænse 80 km/t". Beskeden blev sendt helt lokalt over bilradioen, så kun de bilister som kørte i retning af vejarbejdet, blev mødt af beskeden umiddelbart før vejarbejdet.

Resultaterne blev imidlertid påvirket af, at forsøget kørte henover efterårsferien med færre biler på vejen, hvilket typisk øger hastigheden i forhold til perioder med normal trafik.

Artiklen fortsætter efter annoncen

Flere forsøg

Næste skridt for Warning Systems og Syddansk Innovation er derfor at lave flere forsøg for at styrke datagrundlaget, fortæller Jesper Kragh Jørgensen.

- Vi forventer, at vil gennemføre endnu et forsøg til januar eller februar på Storebæltsbroen i samarbejde med Sund & Bælt. Vi vil gerne afprøve SafeTrack i tre normale trafikale uger, som vil kunne styrke vores dokumentation for, at systemet giver en varig og væsentlig hastighedsnedsættelse i forbindelse med for eksempel vejarbejde, siger Jesper Kragh Jørgensen.