Abonnementsartikel

Vejdirektoratet og Rigspolitiet lancerer nu et udbud af beredskabsydelser med skærpede krav til nye afmærkningsvogne, der bedre skal beskytte vejarbejdere og redningspersonale mod at blive påkørt, når de håndterer akutte hændelser ude på vejene.

- Vi har i den seneste tid set alt for mange tilfælde, hvor vejarbejdere, redningspersonale eller deres materiel er blevet påkørt, mens de har arbejdet på vejene med at løse opgaver til gavn for trafiksikkerheden og fremkommeligheden, siger transportminister Benny Engelbrecht (S) og fortsætter:

- Det er naturligvis helt uacceptabelt. Folk, der arbejder på vejen, har ligesom alle andre krav på et trygt og sikkert arbejdsmiljø. De har også en ægtefælle og børn, som de gerne vil komme hjem til, når arbejdsdagen er slut.

Artiklen fortsætter efter annoncen

Derfor skal kommende afmærkningsvogne være ekstra solide, for at passe på de folk som sikrer, at vejene er sikre for alle andre, når de fjerner tabt gods, lapper slaghuller eller hjælper på ulykkessteder.

Stødpude skal tage trykket

Helt konkret er der tale om, at Vejdirektoratet og Rigspolitiet laver et udbud, der sætter minimumskrav til brug af de såkaldte TMA-systemer. Det er særligt solide afmærkningsvogne, der er karakteriseret ved, at de er forsynet med en tyk stødpude bagpå.

Vejarbejderne og redningspersonalet skal så arbejde i læ af TMA-systemerne. Og deres puder absorberer trykket fra de køretøjer, der måtte påkøre vognene - som hovedregel med den konsekvens, at hverken trafikanten eller dem, der arbejder på vejen, kommer til skade.

- Den personlige sikkerhed hos de folk, der arbejder på vejen, har naturligvis høj prioritet hos os, og der er behov for, at vi sikrer dem bedre mod det stigende antal påkørsler, vi desværre har kunnet konstatere over de senere år, siger områdechef Charlotte Vithen fra Vejdirektoratet.

- Vi har været i drøftelser med branchen om, hvordan vi gør det bedste muligt. Og vi er blevet enige om, at løsningen er at anvende TMA-systemerne i langt højere grad til at beskytte de folk, der arbejder ude på vejene. Denne løsning tilgodeser samtidig også trafikanternes sikkerhed, siger hun videre.

Artiklen fortsætter efter annoncen

Implementeringen af TMA-systemer sker som en del af et udbud af "Aftale for beredskabs- og autotransportydelser," der netop er lanceret. Udbuddet stiller en række krav til de entreprenører, som løser beredskabsopgaver for Vejdirektoratet og Rigspolitiet på statsvejnettet, herunder altså krav om brug af TMA-systemer ved håndtering af akutte hændelser.

Med udbuddet forventes det, at der i alt skal investeres i op til 50-60 nye TMA-systemer. Dette skal dog ske gradvist i løbet af de første fire aftale-år i kontrakten.

Indtil alle TMA-systemerne er anskaffet, skal vejarbejderne bruge to mindre afmærkningsvogne som beskyttelse, når de arbejder med akutte opgaver ude på vejene.