Lyt til artiklen:

Nu starter anlæg af ny jernbane over Vestfyn

00:00
Hastighed: ???x
02:16

Abonnementsartikel

Vejdirektoratet anlægger en ny dobbeltsporet højhastighedsjernbane fra Odense Vest til Kauslunde, øst for Middelfart, som sammen med Fynske Motorvej kommer til at udgøre en fælles transportkorridor.

Fra ultimo 2028 skal der kunne køre højhastighedstog over Vestfyn, og derfor starter arbejdet nu med at anlægge en ny elektrificeret jernbane mellem Odense Vest og Kauslunde

Den nye højhastighedsbane bliver cirka 35 kilometer lang, og dermed fire kilometer kortere end den nuværende jernbaneforbindelse over Vestfyn, og får en mere lige linjeføring, der gør det muligt at køre op til 250 km/t med persontog. Dermed reduceres rejsetiden på strækningen.

Artiklen fortsætter efter annoncen

- Vi skal i gang med et stort og spændende projekt, der får stor betydning for togdriften i Danmark. Den nye bane over Vestfyn kommer til at følge Fynske Motorvej, og indgår dermed i en samlet transportkorridor over Vestfyn, siger Janie Ipsen, projektchef i Vejdirektoratet og ansvarlig for anlægsprojektet.

Ambitionen om en kortere rejsetid er en del af den såkaldte timemodel, som er en vision om en times rejsetid mellem de store byer i Danmark, her mellem Odense og Aarhus. Samtidig vil den nye jernbane frigøre kapacitet på den nuværende jernbane, så der bedre kan afvikles godstogs- og regional persontogstrafik på den eksisterende strækning.

To delprojekter

Det er en forudsætning for jernbaneprojektet, at en eksisterende naturgasledning på cirka 27 kilometer langs strækningen først bliver omlagt af Energinet. Sideløbende gennemfører Vejdirektoratet og Banedanmark geotekniske undersøgelser, arkæologiske forundersøgelser, opmålinger og ekspropriationer.

- I første omgang starter Energinet deres arbejde med naturgasledningen, men naboer vil generelt opleve stigende aktivitet i området, når folk fra Vejdirektoratet og Banedanmark begynder på de indledende undersøgelser til jernbaneprojektet, fortæller Janie Ipsen.

Når naturgasledningen er omlagt, begynder arbejdet med at anlægge den nye jernbane.

Artiklen fortsætter efter annoncen

Vejdirektoratet er bygherre på det samlede anlægsprojekt, som både indebærer omlægning af naturgasledningen og anlæg af den dobbeltsporede højhastighedsjernbane.

Budgettet for det samlede anlægsprojekt er på 4,9 milliarder kroner.