Lyt til artiklen:

Fire transportministre markerede Femern-prøvestøbninger

00:00
Hastighed: ???x
01:38

Abonnementsartikel

Hovedentreprenøren FLC er nu klar til at udføre de første prøvestøbninger af et tunnelelement.

Den kommende 18 kilometer lange Femern Bælt-tunnel skal opføres med en gennemprøvet teknik på en særlig elementfabrik ved Rødbyhavn.

Femern Bælt-tunnelen har været et projekt, der har fyldt rigtigt meget for skiftende trans-portministre gennem tiden. Mandag havde Transport- og Ligestillingsminister Trine Bramsen derfor inviteret tre tidligere transportministre til den store byggeplads ved Rødbyhavn for at overvære den sidste klargøring, inden prøvestøbningen går i gang.

Artiklen fortsætter efter annoncen

Der er tale om en vigtig milepæl i det fysiske anlægsprojekt, da fuldskala prøvestøbningen er en afgørende test af produktions setupet for etableringen af den egentlige produktion af tunnelelementerne.

Med på besøget var de tidligere transportministre Helge Mortensen (S), Sonja Mikkelsen (S), Lars Barfoed (K). Under besøget fik de fire ministre en rundvisning og briefing af Femern A/S' administrerende direktør Henrik Vincentsen.

- Det har taget mange års omfattende undersøgelser og grundige forberedelser at komme til dette punkt. Derfor er jeg også rigtig glad for, at vi nu kan begynde de sidste tests, før tunnelproduktionen går i gang, siger Henrik Vincentsen.

Umiddelbart øst for den kommende fabrik har entreprenørkonsortiet FLC opført et udsnit af en produktionslinje, der skal støbe de 217 meter lange tunnel-elementer. Målet er at afprøve, at både den valgte betontype og produktionsmetoderne fungerer i fuld skala.

Byggeriet af Femern Bælt-tunnelen begyndte 1. januar 2021, og forventes at stå færdig i 2029.