Lyt til artiklen:

Danmarks nye halvø tager form

00:00
Hastighed: ???x
04:34

Abonnementsartikel

VIDEO: Ved Refshaleøen i København er entreprenørerne Aarsleff og Munck Havne & Anlæg i fuld gang med at anlægge og gøre klar til Danmarks nye halvø Lynetteholm.

Mågeskrig, bølgeskvulp og brummende motorer agerer lydunderlæg på "byggepladsen," hvor Aarsleff er i færd med at anlægge den dæmning, som bliver perimeter på den første etape af Danmarks kommende halvø Lynetteholm. Indenfor perimeteren skal der over en årrække aflæsses gevaldige mængder af overskudsjord fra hovedstadens byggepladser, sådan at københavnerne med tiden kan få lidt mere plads at boltre sig på.

- Vi er i gang med en af danmarkshistoriens største anlægsopgaver til dato, og det er selvfølgelig super spændende at være med på så stort et projekt og være med til at skabe rammerne i bogstaveligste forstand for det kommende Lynetteholm, siger Ulrik Andreasen, der er projektansvarlig hos Aarsleff.

Artiklen fortsætter efter annoncen

Det er ham, der har indvilget i at vise Maskinteknik rundt på Aarsleffs arbejdsområder på Refshaleøen og i havområdet ud for, hvor Lynetteholm altså kommer til at ligge.

Inddæmningen påbegyndt

Her har entreprenøren taget fat på første fase af Lynetteholm. Halvøens samlede areal bliver på omtrent 275 hektar. Deraf udgør første fase cirka 26 hektar. Inden det egentlige opfyldningsarbejde kan begynde, skal der naturligvis anlægges en dæmning, der indkranser det areal, der skal fyldes op.

rich-media-2
Lynetteholm kommer til at ligge nordøst for Refshaleøen i København. Kort: By & Havn.

- Der, hvor den er bredest, er dæmningen 65 meter bred ved havbunden. Den er mellem 18 og 20 meter høj og har en udstrækning på godt to kilometer, fortæller Ulrik Andreasen.

Arbejdet med at anlægge perimeteren er vandbygningsarbejder, hvor Aarsleff arbejder fra flåder med gravemaskiner ombord, og hvor materialerne leveres på store pramme. Stenene, der bruges, sejles ind fra Norge, mens sandet hentes i Østersøen.

rich-media-3
Graveskibet Jette Saj i færd med at lave perimeteren til Lynetteholm. Foto: Tim Søgaard.

Det er underentreprenøren Rohde Nielsen, der står for at levere sand til dæmningen. De har to fartøjer til at sejle mellem København og Østersøen med sand.

Artiklen fortsætter efter annoncen

- Dæmningen bygges op sådan, at vi først laver nogle banketter af sten, hvorimellem Rohde Nielsen fylder op med sand. Dermed bliver det sådan en lagkagekonstruktion, hvor vi fylder flere sten på - så noget sand og så sten igen, siger Ulrik Andreasen.

Han fortæller, at man på projektet har godt og vel 20 flydende enheder. Heriblandt står der gravemaskiner på fem-seks af dem, mens de resterende er slæbebåde, lagerpramme og Rohde Nielsens fartøjer.

rich-media-5
Tjalfe R fra underentreprenør Rohde Nielsen høster sand til opfyld på Sydlig Kaj. Foto: Tim Søgaard.

Udover arbejderne ude på vandet står Aarsleff også for at anlægge et kajområde. Nemlig det der kommer til at hedde Sydlig Kaj.

- Her har vi rammet spunsvæggen og er i gang med at forankre den. Derudover er vi i gang med at fylde sand ind bag den kommende kajkonstruktion og dermed også lave det første opfyld af Lynetteholm, siger Ulrik Andreasen.

Aarsleffs arbejde med første fase af Lynetteholm forventes færdiggjort i 1. kvartal af 2023, hvorefter Lynetteholm kan begynde at modtage overskudsjord til opfyld af Fase 1-området.

Artiklen fortsætter efter annoncen

350 lastbiler i døgnet

Ved siden af Sydlig Kaj er Munck Havne & Anlæg i gang med deres del entreprise på projektet. De skal anlægge en adgangsvej til Lynetteholm via Prøvestenen og Kraftværksøen.

- Projektet går i sin helhed ud på, at vi bygger tre øer sammen. Det gør vi ved at bygge Prøvestenen sammen med Kraftværksøen via en dæmning med en tunnel og Kraftværksøen sammen med Refshaleøen via en dæmning med en klapbro, fortæller Ulrich Jørgensen, der er senior projektchef hos Munck Havne & Anlæg.

Adgangsvejen skal laves, så man kan fragte jord fra omkringliggende byggepladser ud til Lynetteholmen. Det forventes, at der kommer til at køre over 300 lastbiler via adgangsvejen i døgnet.

rich-media-7
Munck Havne & Anlæg bygger en dæmning med en tunnel fra Prøvestenen til Kraftværksøen. Foto: Tim Søgaard.

Klapbroen, der skal forbinde Kraftværksøen og Refshaleøen, er i øjeblikket ved at blive produceret i Polen.

- Samtidig er vi så i gang med at lave funderingsdelen, som brodækket skal ind og ligge på. Når klapbroen er færdig, skal den sejles hertil og løftes ind på land, hvor den skal samles endeligt. Derefter bliver den løftet på plads af to kraner - en 750-tons kran og en 300-tons kran, siger Ulrich Jørgensen.

Artiklen fortsætter efter annoncen

rich-media-9
En graver i camouflageindpakning fra Kayser & Thorsen er lejet ind til at hjælpe til med adgangsvejen. Foto: Tim Søgaard.

For enden af adgangsvejen står Munck Havne & Anlæg for at anlægge selve modtageanlægget, hvor vognmændene kan få vejet deres last, tippe af og vasket hjulene, inden de kører tilbage på de offentlige veje.

- Vi har været i gang siden januar, og har stille og roligt fået flere arbejdsområder overleveret, så vi nu er i gang på stort set hele strækningen, fortæller Ulrich Jørgensen.

Munck Havne & Anlæg skal aflevere den 3,6 kilometer lange vej i februar måned 2023.

Man regner med, at Lynetteholm er fyldt op omkring 2050.

rich-media-10
Munck Havne & Anlæg anlægger modtageanlægget, hvor anslået over 300 lastbiler i døgnet vil lægge vejen forbi med overskudsjord fra hovedstadens byggepladser til opfyld af Lynetteholm. Foto: Tim Søgaard.