Lyt til artiklen:

Moler og pontoner bliver fjernet for at gøre plads til tunnel

00:00
Hastighed: ???x
03:25

Abonnementsartikel

I efteråret blev det besluttet, at danske MT Højgaard og belgiske N.V. BESIX S.A. skal opføre Nordhavnstunnelen. Nu er rydningen af Svanemøllehavnen så småt i gang.

Under Svanemøllebugten skal Nordhavnstunnelen i 2027 udgøre en direkte forbindelse mellem Østerbro og ydre Nordhavn i København.

Men før det egentlige anlægsarbejde kan begynde, skal der først være plads til at etablere byggegruben, hvor fra tunnelen får sin begyndelse.

Artiklen fortsætter efter annoncen

Derfor er tiden nu kommet til at rydde den del af Svanemøllehavnen, hvor Nordhavnstunnelen kommer til at ligge - og det arbejde er så småt begyndt.

rich-media-2
Efter anlæg bliver tunnelen overdraget til Københavns Kommune. Foto: Vejdirektoratet.

- Vores entreprenører blev tilknyttet i september og har mobiliseret. De har fjernet sejlbådenes pontoner og fortsætter nu med molerne ude på Svanemølleknoppen, fortæller Mette Stender, projektleder hos Vejdirektoratet, til Maskinteknik.

Det er entreprenørerne MT Højgaard Danmark og belgiske N.V. BESIX S.A., der skal udføre Nordhavnstunnelen. Vejdirektoratet er projektets bygherre og udfører det for Københavns Kommune og By & Havn.

Efterprøver materiel og metoder

Arbejdet med at fjerne moleanlæg og bådebroer sker fra en flåde.

Fra samme flåde begyndte folkene i slutningen af december sidste år at bore de første pæle op af havbunden.

Artiklen fortsætter efter annoncen

rich-media-4
Projektets entreprenører er MT Højgaard Danmark og N.V. BESIX S.A. Foto: Vejdirektoratet.

Borearbejdet begyndte i den del af havnen, som er længst fra land, også kaldet Svanemølleknoppen, og fortsætter ind mod land på Østerbrosiden.

Før årsskiftet blev der også udført prøveramning af spuns.

I begyndelsen af i år sker det tre steder i havnen med det formål at efterprøve materiel og metoder til etablering af byggegruben.

rich-media-5
Vejdirektoratet er bygherre på projektet. Foto: Vejdirektoratet.

- Efter planen kommer de til at fylde meget af havnen op med grus-materiale for at lave en dæmning, de efterfølgende kan etablere byggegruben ud fra, fortæller Vejdirektoratets projektleder.

Men før folkene kan komme i jorden, skal entreprenørerne først have projektet færdigprojekteret.

Artiklen fortsætter efter annoncen

- De forberedende arbejder starter op nu og løber frem til sommeren, hvorefter det egentlige anlægsarbejde i havnebassinet går i gang. Rent visuelt vil der være aktiviteter med spunsning med videre derude allerede fra næste måned, siger projektleder Mette Stender.

Informationsmøde i marts

For at kunne gå i gang med at etablere tunnelen har det været en forudsætning at flytte cirka 600 sejlbåde fra Svanemøllehavnen over i en erstatningshavn, som ligger ved Færgehavn Nord.

Erstatningshavnen stod færdig i september sidste år og har fået navnet Svanemøllehavnen Nord.

Munck lægger sidste hånd på erstatningshavn

Se også:

Munck lægger sidste hånd på erstatningshavn

Generelt har det været vigtigt for folkene på projektet at have stor fokus på kommunikation ud til de berørte i området og diverse interessenter. Sådan bliver det også fremadrettet.

- Vejdirektoratet har et stort informationsmøde i starten af marts, hvor vi inviterer folk til at komme forbi og høre mere om projektet, og hvordan projektet vil påvirke dem, som nu befinder sig i området eller er på besøg derude, fortæller projektleder Mette Stender.

Artiklen fortsætter efter annoncen

- For det er noget, der skal være i lang tid. Så vi vil gerne have, at folk ved, hvad projektet omhandler, hvordan det påvirker hverdagen, og hvordan det skrider frem, siger hun.

rich-media-9
Arbejdet med at fjerne moler, pontoner og pæle sker fra en flåde. Foto: Vejdirektoratet.

Nordhavnstunnelen har blandt andet til formål at skabe mere direkte adgangsforhold til byudviklingsområderne i ydre og indre Nordhavn og flytte tung trafik væk fra det øvrige vejnet på Østerbro.

Tunnelen bliver 1,4 kilometer lang og er budgetteret til at koste cirka 3,9 milliarder kroner. Efter anlæg vil Nordhavnstunnelen blive overdraget til Københavns Kommune.

rich-media-10
I forbindelse med projektet er 600 sejlbåde blevet flyttet til en ny havn. Foto: Vejdirektoratet.