Lyt til artiklen:

M.J. Eriksson afleverer sin del af tracéet til Hovedstadens Letbane

00:00
Hastighed: ???x
02:52

Abonnementsartikel

Med overdragelsen af tracéet til bygherren nærmer entreprenøren M.J. Eriksson sig afslutningen på sin del af letbaneprojektet i København.

Siden 2018 har M.J. Eriksson arbejdet på sin delstrækning af Hovedstadens Letbane fra Ishøj Station til Vallensbæk, men det er snart slut.

Entreprenøren er nemlig på nippet til at færdiggøre det store projekt, og faktisk har entreprenøren allerede overdraget tracéet til Hovedstadens Letbane. Nu mangler kun de sidste finisharbejder på den omtrent 1,5 kilometer lange strækning.

Artiklen fortsætter efter annoncen

- Det har været en vanvittig kompleks opgave - især fordi vi har arbejdet på en endestation. Der har været mange tekniske ting, der skulle indarbejdes, fortæller Ulrik von Voss, der er projektchef hos M.J. Eriksson.

Han fortæller, at en af de største udfordringer på projektet har været koordineringen mellem de forskellige aktører, der har arbejdet på det.

rich-media-2
Entreprisen har budt på en række forskellige anlægstekniske opgaver. Foto: M.J. Eriksson.

- Der har været utroligt meget fokus på at koordinere hinandens projekter. Det har været et lidt underligt mix, hvor der har været perioder med ventetid for at gøre plads til andre aktører, siger han.

Når M.J. Eriksson har været mest beskæftiget har entreprenøren haft omtrent 50 mand i sving.

ARBEJDSPLADSEN: P. Olesen A/S

Se også:

ARBEJDSPLADSEN: P. Olesen A/S

Bane og vej i én

Når man bygger en letbane, er det lidt en speciel opgave, fortæller Ulrik von Voss.

Artiklen fortsætter efter annoncen

- Det er anderledes. Som udgangspunkt, når du laver en letbane, så arbejder du med det som en del af vejnettet. Det vil sige, at det ikke er en traditionel baneopgave. Det er jo lidt en kombination, men typisk, når du udfører en jernbaneopgave, sker det væk fra vejen. Sådan er det ikke her, og den slags projekter er der ikke så mange af, siger han.

rich-media-5
Udgravning af grøfter har blandt andet været en del af opgaven. Foto: M.J. Eriksson.

Han tilføjer dog, at M.J. Eriksson har været en anelse "privilegerede" med netop deres strækning, fordi man har haft sektioner, der ligger lidt væk fra vejen, hvor man har kunnet gøre det til mere traditionelt banearbejde.

Haft et godt samarbejde

Entreprisen har budt på lidt af hvert for entreprenøren.

Man har siden projektets start i 2018 udført blandt andet spunsarbejde, forbelastning, trækrør, brønde, udskiftning af uegnet jord, jordvolde, afvanding og naturligvis udgravning til og opbygning af tracéet. Og meget mere.

rich-media-6
Foto: M.J. Eriksson.

- Som udgangspunkt synes vi, at det er gået rigtig godt, og vi har haft et meget fint samarbejde med både bygherre og kommunen, siger Ulrik von Voss.

Artiklen fortsætter efter annoncen

Nu venter som nævnt de sidste finisharbejder, hvor M.J. Eriksson blandt andet skal udlægge nyt slidlag på visse strækninger og udføre forskellige rabatarbejder.

Entreprenøren forventer at have udført de sidste arbejder i slutningen af juni måned.

Entreprenør måtte nedlægge arbejdet på E45: Vi kunne ikke garantere vores folks sikkerhed

Se også:

Entreprenør måtte nedlægge arbejdet på E45: Vi kunne ikke garantere vores folks sikkerhed